6 Maj

"Herrens hemlighet är hos dem som frukta honom." Ps 25: 14 eng övers.

DET finns hemlighetsfulla skickelser, som gudsbarnen få lära sig förstå. Guds handlingssätt med dem synes ofta vara dunkelt och hänsynslöst. Men tron blickar djupare och säger: "Detta är Guds hemligliet. Du ser blott den yttre sidan, men jag kan blicka djupare och ser den förborgade meningen."

Ibland fraktas diamanterna i grova förpackningar så att man ej kan gissa sig till deras värde. Då tabernaklet uppfördes i öknen, fanns i dess yttre skick intet kostbart för ögat att skåda. Alla de dyrbara föremålen voro därinnanför, och täckelset av gethår lät ingen ana, vad det gömde på.

Kära vän, kanske har Gud just tillsänt dig en sådan dyrbar gåva. Knorra icke över det grova omhöljet. Var viss, det gömmer på kärlekens, visdomens och godhetens skatter. Om vi taga emot allt vad Han sänder oss, i förlitan på att idel goda gåvor komma ovanfrån, också de som synas oss oförklarliga skola vi komma underfund med Guds hemligheter. — A. B. Simpson.

Den som behärskas av Kristus kan också behärska förhållandena. Känner du det hårda trycket av förhållandena just nu? Stöt det icke från dig. Det är trycket av Krukomakarens hand. Ditt mästerskap vinner du icke genom att hindra Honom Hans verk, utan blott genom att uthärda Hans tuktan. Du är icke ämnad enbart till ett skönt och hedersamt kärl, utan till ett kärl, som är brukbart för andra.

O, knorra ej i otro emot mig!
Mitt öra hör, din klagan skadar dig!
Förtroende är Fadershjärtats törst,
och i den djupsta nöd är hjälpen störst.

Tro ej mitt barn, att du av mig är glömd.
I varje skickelse min nåd är gömd.
Jag tar dit allt blott för att allt få ge,
och varje nöd har sin välsignelse.

L.H.

Från "Källor i öknen" av Mrs. Chas. E. Cowman.