Vilka Kommer Att Befolka
Tusenårsriket?
Sammanställning av Torbjörn Johansen, EAEC 2007
Nedan visar
Lindsey oss att han tydligen talar för många, när han använder ordet vi, i boken Vart är mänskligheten på väg (The Late Great Planet Earth)
från 1973:
"Detta är huvudorsaken till, varför vi tror att uppryckandet ska inträffa före vedermödan: profeterna har sagt att Gud ska upprätta ett rike
på jorden, över vilket Messias ska regera. Det kommer att finnas dödliga
människor i det riket. Om uppryckandet 3 skulle äga rum vid samma tid som vid Jesu andra tillkommelse [den
riktiga synen], skulle det inte finnas några dödliga kvar, som var
troende. Det skulle då inte finnas någon, som skulle gå in i detta rike
och åter befolka jorden." (s.
143-144.)
Om detta
argument verkligen är "huvudorsaken" till att Hal och hans kolleger tror
på ett pre-tribulationistiskt uppryckande, då bevisar det vad jag och
andra som tror på ett post-tribulationistiskt skeende hela tiden sagt, att
det inte finns ett enda belägg i Bibeln för ett uppryckande före
vedermödan, eller att Jesus kommer till jorden före vedermödan. Om det nu
skulle varit så, hade Lindsey kunnat ge oss Guds ord på det vilket han
inte gör.
Enligt Hal
består hans nya doktrin, de "bibliska" bevisen för ett uppryckande före
vedermödan, i att den judiska kvarlevan blir frälst under vedermödan. Här passar ordet "desperation," för det finns inte ett enda
bibelord som stöder denna doktrin, men det finns många bibelord som talar
mot den. Kan någon tala om för Hal att den judiska kvarlevan inte kommer
att uppryckas efter vedermödan, för det finns många bibelord som visar att
judarna inte blir frälsta förrän efter Harmageddon, veckor efter
uppryckandet.
Dessa
utvalda judar inträder därför i tusenårsriket i sina dödliga kroppar. Jag
har här tagit fram en icke fullständig lista på bibelversar från enbart
Jesajas bok som visar att de judar som befolkar tusenårsriket inte blir
frälsta förrän efter att Guds vrede har utgjutits över dem. Dessutom vet
vi att hans vrede kommer att vila över dem i de 42 månaderna strax före
Herrens närvaro vid slaget om Harmageddon.
· Jesaja 4:2-6
· Jesaja
5:5-30
· Jesaja
28:1-6
· Jesaja
29:1-24
· Jesaja
30:19-30
· Jesaja
49:19-26
· Jesaja
51:11-52:2
· Jesaja
54:8-15
· Jesaja
60:15-22
Hal gör ännu
en blunder. I sin iver att om möjligt ta fram bevis anser han felaktigt
att "endast de troende som överlever vedermödan kommer in i
tusenårsriket." (The Rapture, Bantam Books, s. 147).
Hal visar
här sin okunnighet. Jag hade bara varit kristen i ett år när jag hittade
de bibelord som öppet visar på överföringen av icke-kristna till
tusenårsriket, och Hal som har studerat profetiorna i årtionden, talar som
om de bibelorden inte finns.
En del judar
i slut-tiden tar Antikrist hand om, utan att det finns någon som räddar
dem och de kommer att ta sin tillflykt i klyftan som uppstår när
Oljeberget delas i tu – när "Oljeberget skall rämna mitt itu, mot öster
och väster, till en mycket stor dal, i det att ena hälften av berget viker
undan mot norr och andra hälften därav mot söder." (Sakarja 14: 4). Denna flyktväg som
utgår från Jerusalem kommer att bli deras räddning (v. 5), och även ett
nödvändigt skydd mot de stridshandlingar som pågår, och hettan från slaget
vid Harmageddon.
När
Oljeberget rämnar har det post-tribulationistiska uppryckandet redan
skett. För detta sker medan Kristus närmar sig jorden, medan han
fortfarande befinner i luften och först efter denna spektakulära händelse
nedstiger Kristus till jorden för att frälsa utvalda judar från Antikrist.
Därför tar inte den judiska kvarleva som flyr genom klyftan del i
uppryckandet och är därför lätt identifierbara som en grupp människor som
befolkar tusenårsriket i dödliga kroppar.
I Sakarja
12:10, där det sägs att vissa judar… vid Jesu ankomst… kommer att se vem
de har stungit, sägs det även: "Och
släkterna skall hålla dödsklagan, var för sig; Davids hus släkt för sig…" (Sak. 12:12). Givetvis blir det så att de kommer att gråta bittert när de
slutligen erfar att de skamligen avvisat sin egen Messias i 20 århundraden
eller mera. Men hur kan dessa judar bli frälsta under vedermödan
när de håller dödsklagan vid Messias ankomst? Om några skulle bli frälsta
under vedermödan så skulle ju dessa fröjda sig vid Herrens ankomst. Jo,
precis som de icke-troende i världen skall jämra sig när Jesus kommer
efter vedermödan, enligt Matteus 24: 30, så måste judarna jämra sig därför
att de också har varit otrogna under vedermödan.
Som ett
absolut bevis för att dessa judar inte är med under vedermödan kan man
bl.a. läsa Sakarja 13:1-6, ett bibelord som avslöjar att de inträder i
tusenårsriket i sina dödliga kroppar. De judarna förtjänar samma lott som
de otrogna hedningar vilka är med i Harmageddon, ändå öppnar Herren en
nådeväg för dem, och inte bara för judarna, så att hans tusenårsrike
nåderikt kan begynna.
Överlevarna,
kvarlevan bland hedningarna i Harmageddon, har genom sin ånger fått
frälsning, och Gud kommer låta Anden flöda också över dem. Därför bör inte
pre-tribulationisterna anta att tusenårsrikets invånare för den skull
måste vara de som blivit kristna strax före tusenårsriket, ty Gud kommer
där frälsa människor som aldrig förr. Detta blir den enda framtida
väckelsen! Om pre-tribulationisterna tror att ett pre-tribulationistiskt
uppryckande betyder att många blir troende, hur mycket mer skall inte
Harmageddon betyda i detta hänseende?
Därför att
pre-tribulationister tror att Församlingen inte kommer att vara på jorden
under vedermödan, sägs det att Kvinnan i Uppenbarelseboken 12 är
den judiska kvarlevan, och många pre-tribulationister har svalt denna idé
hel och hållen, utan att inse att Bibeln aldrig säger att kvarlevan blir
frälst före Harmageddon. Får vi undra varför de inte har insett det?
Därför att ingen har sagt det … för de flesta kristna böcker som behandlar
profetian är skrivna av pre-tribulationister. Och ju mer
post-tribulationister avslöjar pre-tribulationistiska teorier, ju fler
böcker skriver de. Det är faktiskt så att pre-tribulationisterna numera
samlas världen över och håller sina seminarier, där pastorer uppmuntras
att predika för sina församlingar enligt pre-tribulationismens läror när
de kommer hem.
Sakarja 13:
8 säger att 2/3 av Israel kommer att bli dödade under vedermödan. Men
säger profeten att återstående 1/3 – kvarlevan – undslipper vedermödan?
Nej, men det säger oss att de måste gå genom eld innan de blir frälsta.
Och vers 1 säger oss när de blir frälsta: "På den dagen…" Vilken
dag? På den dag de ser vem de har stungit (Sak. 12: 10).
Hal går även
in på en tolkning av liknelsen om fåren och getterna, där han tolkar båda
som överlevande från Harmageddon, men avvisar att fåren skulle vara en
bild av Församlingen. Detta är inte bara en dålig förklaring till
liknelsen, utan han hävdar dessutom att fåren uteslutande består av de 144
000 judar som nämns i Uppenbarelseboken. Är det en tanke som slog dig när
du först läste den, eller är du som jag klar över att fåren är Guds hjord,
dvs. den kristna Församlingen?
Liknelsen om
"fåren och getterna" skall inte ses som en händelse vid domarsätet efter
Harmageddon, utan som det sållande av vete och agnar som förekommer vid
Harmageddon. Som i alla liknelser, finns det alltid ett särskilt budskap
bakom allegorin …i den meningen att inte alla bilder i liknelsen är
bokstavliga händelser eller uttalanden. Det budskapet handlar om de goda
gärningar som Bibeln vill att vi skall vandra i. Men liknelsen berör också
vetet och agnarna. Så länge ogräset växer tillsammans med vetet, så kan
getterna matas tillsammans med fåren. Men till slut kommer det att bli en
drastisk skilsmässa mellan ljusets barn och mörkrets barn. Och vi vet att
i samband med denna separation kommer fåren/vetet ryckas upp i skyn till
friheten hos Herren, medan getterna/ogräset kommer att brinna upp på
jorden.
Därför måste
liknelsens separation onekligen ske vid Jesu post-tribulationistiska
tillkommelse...så tydligt att till och med pre-tribulationisterna inte kan
förneka det ...liknelsen lär ut ett post-tribulationistiskt uppryckande.
Men pre-tribulationismens förespråkare vill avbilda separationen som något
helt annat än uppryckandet. De menar att det handlar om ett officiellt
domstolssammanträde efter Harmageddon. Men domen i liknelsen ligger före
Kristi insamling av fåren, eller hur? Helt säkert kommer inte Herren att
först säga: "Kommen I min Faders välsignade…," för att efter det sammankalla sin domstol? Det vore helt baklänges! Nej, istället kommer
först domen, sedan församlandet av de heliga i Kristus som lön till alla
som går fria i domen. Se Matt. 25: 31-34; 13: 36-43; Joh. 12: 48-50; 6:
28-29; Ef. 2: 10. 4
"Prövningens
stund" i Upp. 3:10 är något som händer i sluttiden, så varför vill inte
Hal förknippa detta med domen i liknelsen om fåren och getterna? Upp. 3:10
är trots allt för honom ett välkänt bibelord, ett av
pre-tribulationisternas favoritställen. Domen börjar med Guds hus, säger 1
Petr. 4:17. Det är lämpligt att den domen övergår i perioden då judarna
blir straffade…de 42 månaderna av förödelse. Och skulle det inte också
vara en lämplig tid för Gud att döma de som tror på Kristus? Vii ser ju
hur de dåraktiga jungfrurna skiljs från de visa under samma tidsperiod, de
42 månaderna, då de visa tar med sig vad de behöver, medan de dåraktiga
inte planerar utan köper efter behov (och tar Vilddjurets märke för att
överleva). Jag säger inte att "prövningens stund" absolut måste vara
42-månadersperioden, men att månaderna representerar Guds dom över sitt
folk och att "prövningens stund" följer denna korta,
post-tribulationistiska period.
Harmageddon
är också en domens tid, som kommer sist, och över dem som inte tillhör
Herrens hus. Vid den tiden är inte längre de utvalda invånare på
jorden och under dess naturlagar, utan trotsar tyngdlagen i mötet med
Kristus på skyarna.
På "en och samma dag" kommer domen över det hemliga Babylon, säger
Jesus, (Upp. 16: 19; 18: 8). Harmageddon
utspelas också vid denna tid (Upp. 16: 14-16) vid den sjunde vredesskålen.
De "tio konungar" som ger makten åt Vilddjuret får bara makt "för en
kort tid" (Upp. 17:12-13), och eftersom "de tio hornen" kämpar mot
Kristus under den korta tiden, förstår vi att det är Harmageddon som
åsyftas här. Upp. 14 :7 säger att "stunden är kommen, då han skall hålla
dom."
Ogräset
samlas inte bara "i högar" på israelisk mark för att brännas, utan sänds
också till den brinnande sjön via en tusenårig "sömn," tills domen vid den
Stora Vita Tronen tar vid. Alla de som dör i Harmageddon hamnar i den
brinnande sjön. Om de som överlever detta gigantiska slag, och har eller
inte har, tagit Vilddjurets märke på händer eller pannor säger inte Bibeln
något specifikt. Sakarja 14 talar dock litet om dessa och säger oss att
dessa får möjlighet att tillbedja Jesus:
"Och det skall ske att alla
överblivna ur alla de folk som kommo mot Jerusalem skola år efter år draga
ditupp, för att tillbedja konungen HERREN Sebaot, och för att fira
lövhyddohögtiden. Men om någon av jordens folkstammar icke drager upp till
Jerusalem, för att tillbedja konungen HERREN Sebaot, då skall över den
icke komma något regn." Sak.14:16-17
Det är
omöjligt att jämställa överlevare från Harmageddon med kristna, eftersom
Gud beskriver dem som de överlevande från de länder som tagit del i
attackerna mot Jerusalem under vedermödan. Därmed kan de identifieras som
Guds fiender under vedermödan, och vi förstår att åtminstone en del av dem
lät sig märkas av Antikrist. Om de inte tog Vilddjurets märke måste vi
dock förutsätta att många av dem tillber Vilddjurets bild. Kommer judar
utanför Israel ta Vilddjurets märke? Jag förstår inte varför de INTE
skulle göra det. Men de som inte kommer att göra det, är ändå motståndare
till Jesus under dessa år:
"Ty jag skall hämta eder ifrån
folken och församla eder ifrån alla länder och föra eder till edert land. Och jag skall stänka rent vatten på eder, så att I bliven rena; jag
skall rena eder från all eder orenhet och från alla edra eländiga avgudar. Och jag skall giva eder ett nytt hjärta och låta en ny ande komma i edert
bröst; jag skall taga bort stenhjärtat ur eder kropp och giva eder ett
hjärta av kött. Jag skall låta min Ande komma i edert bröst och så göra,
att I vandren efter mina stadgar och hållen mina rätter och gören efter
dem." (Hesekiel 36: 24-27)
Detta är
precis det tema som beskrivs i Sakarja 13: 1; rening. Varför renas de vid
förnyelsen av allting – efter Harmageddon – om nu judarna, som man säger
oss, blir frälsta redan under den stora vedermödan? Det är ju faktiskt så
att judar som överlever Harmageddon i profetian ofta beskrivs som smutsiga
getter som måste renas, eller som ogräset i åkern.
"Och det skall
ske i hela landet, säger HERREN, att två tredjedelar där skola utrotas och
förgås; allenast en tredjedel skall där lämnas kvar. Och den tredjedelen
skall jag låta gå genom eld; jag skall luttra dem, såsom man luttrar
silver, och pröva dem, såsom man prövar guld. Så skola de åkalla mitt
namn, och jag skall bönhöra dem. Jag skall säga: 'Detta är mitt folk.' Och
det skall svara: 'HERREN är min Gud.'" (Sakarja 13: 8)
Vi kan
bestämma med hjälp av Sakarja 14: 2 att Israels bestraffning och frälsning
sker vid Harmageddon och tiden därefter, inte före vedermödan som
Hal Lindsay påstår. Den judiska kvarlevan kan bara bli helig efter att
Guds vrede har drabbat den. Och Bibeln förkunnar att denna vrede kommer
att vara i 1260 dagar, under vilka alltså Gud frälser den judiska
kvarlevan.
Herrens dag
kommer:
"Se, HERRENS dag
kommer, gruvlig och med förgrymmelse och med vredesglöd, för att göra
jorden till en ödemark och utrota syndarna som där bo. Ty himmelens
stjärnor och stjärnbilder sända ej mer ut sitt ljus, solen går mörk
upp, och månens ljus skiner icke." (Jes. 13: 9-10)
Av
Jesu ord i Matteus 24 förstår vi att Herrens dag och Harmageddon kommer efter vedermödan. Och himlatecknen i Jesaja 13 finns också med i
Matteus 24:
"Men strax efter den tidens vedermöda skall solen förmörkas och månen upphöra att giva
sitt sken, och stjärnorna skola falla ifrån himmelen, och himmelens makter
skola bäva. Och då skall Människosonens tecken visa sig på himmelen,
och alla släkter på jorden skola då jämra sig. Och man skall få se
'Människosonen komma på himmelens skyar' med stor makt och härlighet."
(Matt. 24:29-30)
De kristna
kommer inte att vara kvar på jorden under tusenårsriket, eftersom de redan
har uppryckts på skyar, Herren till mötes. "Och så skola vi alltid få vara
hos Herren", står det 1 Tess. 4: 17.
JUDAR
BEFOLKAR TUSENÅRSRIKET
Det står
klart att de som böjer sig för Jesus efter hans spektakulära tillkommelse,
kommer att vara ett folk som inte förut har velat ha kontakt med honom;
judarna.
De 144 000
judarna i Uppenbarelseboken lever i sina förgängliga kroppar under hela
vedermödan, och fortsätter att leva i sina dödliga kroppar till
tusenårsrikets slut, generation efter generation.
Under tiden,
hur skall vi kunna tro att vi skall hämtas före vedermödan (Lindsey), att
vi festar med Kristus någonstans mellan de blå skyarna under sju underbara
år, naturligtvis nära fadershusets boningar, och sedan fortsätter att leva
i våra odödliga kroppar under tusen år här på jorden, som Lindsey säger?
Detta är för mig helt oacceptabelt. Återigen: Vi skall då "alltid få vara
hos Herren."
DE 144 000
ÄR FRÄLSTA JUDAR
De 144 000
judarna i Uppenbarelseboken 7, kan knappast vara de syndiga och förtappade
judarna i den utvalda judiska kvarlevan. Inte heller är denna judiska
kvarleva beskriven i vällovliga termer! Det är faktiskt så, att Gud går så
långt att han säger att deras frälsning inte beror på deras gärningar utan
sker för att rädda hans goda namn (Jes. 43: 25; 48: 11) som de har trampat
i smutsen. Då Herren säger att dessa judar bör "skämmas och blygas"
(Hes. 36: 32), låter det inte i mina öron som att dessa är de 144 000.
De 144 000
är "förstlingar åt Gud och Lammet" (Upp.14: 4), vilket betyder att de är
bättre än den judiska kvarlevan. På intet sätt kan de äga den
rättfärdighet som visas, om de inte redan är fyllda med Helige Ande (Upp.
14: 5). Dessa judar har fått ett insegel på sina pannor före vedermödan
(Upp. 7: 3), därför att de redan är kristna; inseglet görs inte för att göra dem kristna i rätt tid. Den judiska kvarlevan väljer inte
Gud, utan förkastar honom gladeligt tills han kommer med skyarna. De 144
000 är kristna judar för att de följer "Lammet, varthelst det går" (Upp. 14:4). De 144 000 har "blivit friköpta ifrån människorna"
(Upp. 14:4), och vi vet att man bara kan bli friköpt genom Lammets blod.
Därför är det frågan om kristna judar.
Då Herren
befaller att de sju plågorna inte skall släppas lös förrän de 144 000 har
fått sina insegel, betyder det att dessa heliga får särskilt skydd från
dessa plågor. Att de får inseglet har samband med deras framgångsrika
flykt från Juda. Därför kan man tro att det är nödvändigt att låta de 144
000 få ett insegel med Speciellt Skydd vilket bara behövs i och runt
Israel. Därför har Gud frälst åtskilliga kristna judar i och runt omkring
Israel idag, som skall bli hans 144 000 bästa vänner. Om du talar med en
kristen jude i Israel idag så kan du mycket väl ha talat med en av de 144
000. Men eftersom det inte finns så många kristna judar som 144 000 just
nu, så väntar jag dock att få se många flera efterhand.
De mest
framstående av dessa är de Två Vittnena (Upp. 11:3-13). Låt ingen tala om
för dig att de två vittnena kommer från den syndiga judiska kvarlevan.
Precis som dessa två messianska judar "stiger upp i en sky till himmelen"
(11: 12), efter att de profeterat i 1260 dagar kommer de andra 143 998
också att delta i ett post-tribulationistiskt uppryckande (eller
uppståndelseuppryckande).
De två
vittnena behöver inte nödvändigtvis vara Moses och Elia, som många ju ofta
har hävdat. Jag har inte funnit något bibelord som bevisar att någon
troende i hela världen under de 1260 dagarna kommer att utöva sådan tro
och makt som de gör. De finns inte med annorstädes i profetian, efter vad
jag förstår. Breven i Nya Testamentet visar oss en Församling i den
yttersta tiden där folket tålmodigt väntar på att de onda dagarnas
prövningar skall förflyta, torterade i anden som Lot i Sodom. Så vitt jag
kan se säger breven inte något om tusenårsriket.
Från John Christians bok
Pre-Tribulation Planning for a Post-Tribulation Rapture.
FOTNOTER
1. Eskatologi
= läran om de yttersta tingen.
2.
"Pre-tribulationismen föddes i en liten del av rörelsen Latter Rain; de
var sionister och karismatiker som var upptagna med falska profetior.
Deras ledare var en bankir, Henry Drummond (1786 -1860), vilken i sin tur
samarbetade med sionistiska grupper inblandade i Rothschilds program för
globalt styre." (John Christian: Pre-Trib' Root Exposed)
Sekten
Livets Ords grundare, Ulf Ekman, har sagt sig godta båda synsätten, både
pre-tribulationismen och post-tribulationismen, av ekumeniska skäl hävdar
han. Det är dock ett välkänt faktum att Ekman på senare år har gjort allt
för att bli accepterad av de "stora grabbarna" i "de stora samfunden," och
han verkar ha lyckats väl med pingströrelsen, speciellt sedan det sagts i
olika tidningar att Ekman har börjat närma sig den katolska kyrkan. Så här
säger Ekman själv:
"Jag
blir mer och mer övertygad om att med hänsyn till allvaret i den tid vi
lever i, är det en absolut nödvändighet med djupare och sannare enhet.
Denna vilja till enhet gäller gentemot lutheraner och pingstvänner men också gentemot katoliker." (Ulf Ekman, Världen Idag,
2007-05-16)
Detta skedde
sedan Jesusmanifestet publicerades, ett dokument som skrevs av den
katolske biskopen Arborelius och pingstpastorn från Stockholm, Sten-Gunnar
Hedin. Varför denna oheliga allians! Ekman, som är opportunist, har också
hoppat på det tåget. Undrar om han kommer att ha Mariadyrkan och bön för
de döda på Livets Ord så småningom?
På mig verkar det som kristna ledare nuförtiden gör som politikerna,
vänder kappan efter vinden. I USA accepteras mormonen Mitt Romney av många
"kristna" väljare. Ekmans ekumenik kanske också omfattar mormoner?
Precis som i uttalandet ovan är han även en kär gäst i fiskomslaget Nya
Dagen, som har rosats av Aftonbladet för sina debattsidor (ve eder när
människorna talar väl om eder), Nya Dagen låter gärna de "stora ledarna"
inom frikyrkligheten komma till tals, särskilt Ekman, även om han prisar
katolicismen, välståndsläran, eller något annat. Vad de här människorna
tror på i Bibeln är omöjligt att reda ut.
Varför skall vi ha teologi
och doktriner? Om man resonerar som Ekman och hans kumpaner gör och bara
går förbi doktrinerna som om de inte funnes, så kan vi ju lika gärna gå
och bli buddister hela högen! Eller?
Vårat
eviga väl hänger på vad vi tror på!
3.
"Uppryckandet" är en term som inte finns någonstans i Bibeln, utöver
Aposteln Paulus tal om "bortryckta på skyar" i 1 Tess. 4:17. Jag har dock
brukat detta begrepp för att det är vanligt bland kristna, så det inte
skall uppstå någon begreppsförvirring. Annars beskrivs detta i
evangelierna, t.ex. i Matt. 24:31, som att Jesus sänder ut sina änglar för
att "församla hans utvalda."
4. Ekmans efterföljare borde
allvarligt fundera över om inte orden i Matt. 7: 22 gäller dem.
Kristendomen är inget välståndssystem där man kan "plocka" till sig
jordiska välsignelser. "Samlen eder skatter i himmelen…"
"I samma stund trädde
lärjungarna fram till Jesus och frågade: "Vilken är den störste i
himmelriket?" Då kallade han fram ett barn och ställde det mitt ibland dem
och sade: "Sannerligen säger jag eder: Om I icke omvänden eder och bliven
såsom barn, skolen I icke komma in i himmelriket. Den som nu så ödmjukar
sig, att han bliver såsom detta barn, han är den störste i himmelriket.
Och den som tager emot ett sådant barn I mitt namn, han tager emot mig.
Men den som förför en av dessa små som tro på mig, för honom vore det
bättre att en kvarnsten hängdes om hans hals och han sänktes ned i havets
djup. Ve världen för förförelsers skull! Förförelser måste ju komma; men
ve den människa genom vilken förförelsen kommer! Om nu din hand eller din
fot är dig till förförelse, så hugg av den och kasta den ifrån dig. Det är
bättre för dig att ingå i livet lytt eller halt, än att hava båda händerna
eller båda fötterna i behåll och kastas i den eviga elden. Och om ditt öga
är dig till förförelse, så riv ut det och kasta det ifrån dig. Det är
bättre för dig att ingå i livet enögd, än att hava båda ögonen i behåll
och kastas i det brinnande Gehenna. Sen till, att I icke förakten någon av
dessa små; ty jag säger eder att deras änglar i himmelen alltid se min
himmelske Faders ansikte." (Matthew 18:1-10)
"Benen i min kropp voro
icke förborgade för dig, när jag bereddes i det fördolda, när jag bildades
i jordens djup. Dina ögon sågo mig, när jag ännu knappast var formad; alla
mina dagar blevo uppskrivna i din bok, de voro bestämda, förrän någon av
dem hade kommit. Huru outgrundliga äro icke för mig dina tankar, o Gud,
huru stor är icke deras mångfald!" (Psalms 139:15-17)
Gå tillbaka till Svenska sidan
|