PROFETIAN OM ANTIKRIST
Av Vladimir Solovjev
Redigering till vår tids språk: Torbjörn Johansen 2005
Det här är en profetia som Vladimir Solovjev
(1853-1900) skrev i sin bok kallad ”Ondskan,” utgiven postumt i Sverige
1918. Den uppvisar slående likheter med vår tid. Det ryska originalet är
från före 1900.
I
Frågorna om de inre kunskapsmöjligheterna, om livet och
döden, om världens och människornas slutliga öden har genom massiva, vida
undersökningar och upptäckter på psykologins och fysiologins områden
blivit förvirrande och komplicerade, och någon lösning har man inte kommit
till.
Endast ett enda negativt resultat har kommit i dagen på ett tydligt vis –
den teoretiska materialismens definitiva undergång. Föreställningen om
världsalltet såsom ett system av atomer som virvlar omkring bland
varandra, och om livet som ett resultat av vissa förändringar i tekniska
grupperingar av materia, en sådan föreställning kan inte tillfredsställa
någon tänkande människa längre. Nutidens människor har för alltid vuxit
ifrån denna barnsliga ståndpunkt. Spiritism, New Age och andra ockulta
riktningar har också blivit dominerande i vida kretsar.
Men på samma gång har man också i många fall vuxit ifrån förmågan att tro
naivt och kritiklöst. Inte ens i småbarnsskolorna lär man ut att Gud har
skapat världen av intet. Ingen bestämd kunskap finns vid handen ifråga om
detta, och man hävdar mer och mer principen att det inte kommer an på
vissa läror när det gäller sådana ting utan på en hög etisk livsföring.
Och de få troende människorna anses vara alldeles ur räkningen. De står
dock fasta i sin tro på Guds uppenbarelse och den Heliga Skrifts lära.
II
I denna tid lever en märklig man. Redan vid trettiotre
års ålder är han världsberömd som stor judisk tänkare, författare och
social pionjär. Han är homosexuell. Han är helt övertygad om sanningen av
det som människan måste tro på: det goda, Gud, Messias. Men under allt
detta älskar han endast sig själv.
Även om han tror på gud så sätter han innerst inne sig själv framför Gud.
Han tror på det goda, men den Evige vet, att denne man skall böja sig för
mörkrets makt, endast och allenast på grund av sin gränslösa egenkärlek.
Denna egenkärlek var för övrigt varken en ofrivillig instinkt eller ett
meningslöst högmod. Bortsett från hans alldeles egendomliga genialitet,
skönhet och ädelmod, syntes den oerhörda egenkärleken hos denne store
spiritist, asket och människovän dessutom rättfärdigad genom den största
återhållsamhet, oegennytta och verksammaste kärlek till nästan.
Och vem skulle anklaga honom för att han, så slösande utrustad som han var
med gudomliga gåvor, tydde dessa gåvor såsom särskilda tecken på ett för
honom uteslutande välbehag och ansåg sig stå Gud allra närmast, Guds i
sitt slag ende son? Han ansåg sig, kort sagt, vara den som Kristus i
verkligheten var.
Men denna insikt om hans högre värde bestämde i själva verket inte hans
moraliska plikter mot Gud och världen, utan hans företrädesrätt framför
andra och främst framför Kristus. I början kände han likväl inte någon
fiendskap mot Jesus; han erkände hans betydelse och värde som Messias, men
såg i honom bara sin störste förelöpare. Kristi andliga gärning och det
absolut enastående i hans person var för denna av egenkärleken förmörkade
ande obegripligt.
I denna mening kommer han på sig tillämpa allt det som i Bibeln talar om
Kristi andra tillkommelse. Jesus från Nasaret var sålunda bara hans förelöpare och han den sanne Kristus.
Han kommer såsom släktets välgörare för att ge människorna det de behöver
och som Kristus inte gav dem. Han föregiver sig vara det verkliga
sändebudet från den Gud, som låter det solen lysa över både onda och goda
och låter det regna över både rättfärdiga och orättfärdiga. ”Kristus kom
med svärdet,” kommer han att säga, ”men jag kom med freden.” Han hotade
jorden med den yttersta tidens dom... Men jag skall bli den siste domaren
och min dom innebär inte stränghet, utan nåd. Sanningen kommer att vara i
den domen, men inte vedergällning utan belöning.
Under det han har sådana tankar, börjar ett växande hat till Jesus från
Nasaret stiga upp i honom. Skulle han, det stolta geniet, övermänniskan,
vara i behov av Guds försonande död i Jesus, och dennes kraftfulla
uppståndelse? ”Han är icke uppstånden... Han är icke uppstånden... han har
ruttnat i graven! ropar han, och med fradgande mun rusar han i den tysta
natten ut i bergen. Han stannade vid ett stup, störtar sig utför klippan.
Men en osynlig kraft slungar honom tillbaka. Medvetslös sjunker han ihop
på klippkrönet.
När han åter kommer till sans, träder ur mörkret en i dimliknande
fosforescerande glans synlig gestalt, och två ögon genomtränger med ett
outhärdligt, skärande ljus hans själ ... En underbar stämma talar till
honom:
”Du är min älskade son. Idag har jag i dig ett gott
behag – mottag min ande. Jag älskar dig och begär inget av dig och
behöver heller ingenting. Den som du ansåg vara gud, begärde av sin son
lydnad utan gräns, drev honom till korset och lämnade honom att dö där
utan hjälp. Ta min ande. Såsom min ande en gång har skapat dig i skönhet, så skall han nu skapa i dig kraften.”
Den osynlige träder intill övermänniskans ofrivilligt
öppnade läppar och fyller honom med sin ande. Den store mannen känner en
demonisk ström tränga genom varelsen och fylls av en oerhörd kraft, mod,
lätthet och högsta hänryckning. Men i samma ögonblick försvinner det
lysande ansiktet och ögonparet, någonting lyfter övermänniskan över jorden
och sänker honom plötsligt ned i hans trädgård framför dörren till hans
hus.
Följande dag var inte bara den store mannens besökare, utan till och med
hans underlydande förvånade över hans egendomliga, liksom inspirerade
utseende. De skulle ha blivit ännu mer förvånade, om de hade kunnat se,
med vilken övernaturlig snabbhet och lätthet som han, instängd på sitt
kontor, skrev sitt berömda verk, ”Den öppna vägen till världsfreden och
välståndet.” Det var en underbar bok som fascinerade och betvingade,
övertygade och hänförde. Den översattes genast till alla bildade och
åtskilliga obildade nationers språk.
Tusentals tidningar fyllde under ett helt år sina spalter med utgivarens
reklamartiklar, som ibland täckte hela sidor. Kritikerna jublade. Ingen
kunde bemöta denna bok på vanligt sätt, för var och en var den en sann
uppenbarelse. Den väckte alla med tilltro och hänförelse. Och författaren
var inte bara medryckande, han blev även stilbildare och en idol för alla,
främst för judarna, så att Kristi ord uppfylldes:
”Jag har kommit i min Faders namn, och I tagen icke
emot mig; kommer någon annan i sitt eget namn, honom skolen I nog
mottaga.” (Joh. 5:43)
Några gudfruktiga människor frågade visserligen, varför
Kristi namn inte förekommer en enda gång i boken. Men andra kristna
framhåller förklarande, att detta är någonting gott. ”Ty i det förflutna
har detta namn blivit så missbrukat, att en religiös författare nu för
tiden måste vara oerhört försiktig. Och om bokens innehåll är genomträngt
av den sanna kristna andan av verksam kärlek och en allt omfattande
godhet, vad kan man mer begära?” Snart blir författaren den populäraste
människa som någonsin levat på jorden.
III
Efter en tid skulle det europeiska statsförbundet ha en
internationell konstituerande församling i Berlin. Men folkförbundet hotas
av söndring, och ledarna av Europas politik känner saknaden av en allmän
exekutiv makt. Man fruktar nya krig. Man vänder sig till ”den kommande
mannen” och väljer honom till president för Europas Förenta Stater. Och
när han i glansen av all sin övermänskliga skönhet och ungdomliga kraft
syntes på tribunen och i ett inspirerat tal fördrog sitt universalprogram,
då beslöt den hänförda och förtrollade allmänheten och politikerna att
utan omröstning välja honom till romersk imperator.
Den store utvalde läste sedan upp ett manifest, som började så:
”Jordens folk! Löftena är nu uppfyllda, den eviga
världsfreden är säkerställd. Varje försök att störa den kommer genast
med obetvinglig makt stävjas. Ty från denna dag finns det på jorden
endast en centralmakt, som är starkare än alla de övriga i världen, av
både de förenade och de åtskilda. Denna överväldigande makt, som inte
kan avsättas, tillhör mig. Jag har av fullkomlig makt utrustats av
Europa och är den utvalde imperatorn. Internationell folkrätt har
slutligen i mig funnit den felande länken. Från och med nu skall ingen
stat våga säga krig, när jag säger fred. Jordens folk—freden vare med
er!” [1]
Till det universella europeiska statsförbundet fogas
snart hela den övriga världen. Under loppet av ett år uppstår
världshegemonin i detta ords verkliga mening. Krigets rotskott är
uppryckta med rötterna. Fredsförbundet [FN] har sammanträtt för sista
gången, och sedan den i hänförda ordalag prisat den store fredsstiftaren
nedlägger den sin verksamhet, eftersom den blivit onödig.
När världsfreden så blivit säkrad, går den store vidare med att
förverkliga ett snillrikt socialt välfärdsprogram, som undanröjer
fattigdomen i världen utan att kännbart träffa de rika. Var och en får den
lön som motsvarar personens arbete, och varje duglighet uppskattas efter
sin prestation och förtjänst.
IV
Vid denna tid kommer till honom i Rom från ett
orientaliskt land en stor undergörare, höljd i ett moln av sällsamma
legender och märkliga berättelser. Han skall vara av gudomlig härkomst, en
son av solguden Suria och en flodnymf. Denne blir Antikrists präst, den
falske profeten, vilken förleder människorna på jorden att tillbe den
store som världens slutlige frälsare och domare. Imperatorn börjar nu visa
sitt rätta jag. Han tar emot den falske profeten som en ”skänk från ovan,”
överlåter åt honom höga poster, och från den dagen är de två oskiljaktiga.
Jordens folk tillförsäkras beständig fred och att njuta av de lyckligaste
samhällsförhållanden, och dessutom sättas de nu i tillfälle att beständigt
få roa sig åt de mest olikartade och oväntade underverk. Så slutar det
tredje året av övermänniskans diktatur.
Sedan den politiska och sociala frågan nu blivit löst, kommer turen till
den religiösa. I början av sin regerings fjärde år utfärdar imperatorn ett
budskap till alla trogna kristna utan avseende på deras bekännelse och
uppfordrar dem att välja ombud till ett världsomfattande ekumeniskt
kyrkomöte, som skulle hållas under hans presidium i Jerusalem, dit han
flyttat imperiets residens från Rom.
Vid denna tid var Palestina ett självständigt område, huvudsakligen
befolkat och förvaltat av judar. Själva Jerusalem var dock en fristad i
förhållande till det övriga Palestina. Här uppfördes en jättestor byggnad,
till hälften tempel, till hälften palats och där skulle den stora
ekumeniska konferensen med ombud från de olika kristna kyrkorna hållas.
Till det yttre hade kristendomen förlorat sin förra ställning. Det fanns
på jorden nu inte mer än 45 miljoner kristna, men den kristna kyrkan var
moraliskt befäst och stärktes allt mer, och hade i inre halt vunnit vad
den förlorat i yttre storhet. Sådana människor som inte av något andligt
intresse ansågs förenade med kristendomen räknades inte mer till de
kristna. De olika trosbekännelserna förminskades ganska likformigt, de
gamla talförhållandena mellan dem bibehölls ungefärligen. Påvedömet hade
fördrivits från Rom som omöjliga i en modern värld. I Tyskland var
fortfarande den protestantiska kyrkan stark. Här hade en betydande
utrensning skett. Nyteologins anhängare gick dit de hörde hemma: till den
religiösa likgiltigheten och den rena otron. I den evangeliska kyrkan
stannade bara de sant troende, och i spetsen för dem stod personer som
förenade en omfattande kunskap, djup gudsfruktan och ständigt mer och mer
eftersträvade att i sig låta den levande avbilden av den gamla sanna
kristendomen uppstå på nytt.
Den ryska ortodoxa kyrkan förlorade visserligen under de politiska
omvälvningarna [2] officiella ställning och därmed många
miljoner av sin skenbara så kallade medlemmar men erfor i stället glädjen
att få förena sig med de bästa gammaltroende och med många församlingar
med en positivt kristen inriktning. Denna förnyade kyrka växte inte så
mycket i medlemsantal men desto mer i andekraft som i synnerhet visade sig
i dess strider med de dåliga sekterna, vilka inte stod främmande inför det
demoniska och sataniska elementet.
Under de två första åren intog kristna gentemot den nya härskaren och hans
fredliga reformer en välvilligt förväntansfull inställning. Många
sympatiserade till och med och var hänförda över honom. Först under det
tredje året inträdde ett uppvaknande, dels på grund av den falske
profetens uppträdande, dels på att man började lägga större vikt vid
bibelordet. I synnerhet texterna om denna tidens furste och Antikrist
lästes uppmärksammare och kommenterades livligt. Det var för övrigt den
därigenom föranledda oron bland de troende som drev kejsaren till beslutet
att sammankalla det ekumeniska världsmötet. Över tre tusen deltagare
infann sig nu till detta möte, och över en och en halv miljon kristna
”pilgrimer” översvämmade Jerusalem och Palestina.
Bland mötets medlemmar framträdde i synnerhet tre personer. Den höglärde
tyske professorn i teologi Ernst Pauli var huvudman för kyrkomötets
evangeliska medlemmar. Det var en undersätsig man med välvd panna, skarp
näsa och slätrakad haka. Ögonen hade på samma gång ett djärvt och
godhjärtat uttryck. Vidare fanns påven Petrus, född Simon Barjoni, som
företrädare för den katolska kyrkan, samt även från den ortodoxa kyrkan en
reslig men mager man med fylliga kinder och ett rörande sätt. Han var dock
en god talare. Det judiska samfundet hade naturligtvis också sina
representanter där och de var mycket entusiastiska när det gällde
diktatorn.
V
Under storslagna former öppnades så stormötet i det åt
”enheten av alla bekännelser” helgade jättetemplet. När imperatorn, följd
av den store undergöraren med sin svit, inträdde och orkestern spelade upp
”hela mänsklighetens marsch,” som också var den internationella
imperiehymnen, reste sig konsiliets alla medlemmar upp från sina platser
och utbragte ett trefaldigt leve för imperatorn. När imperatorn passerade
den store undergöraren gav han honom chockerande nog en klapp på stussen.
Denne ställde sig bredvid sin tron, och medan han med en storslagen och
nådig gest sträckte ut handen, höll han med fulltonig och välljudande
stämma följande tal:
”Troende av alla bekännelser! Mina kära undersåtar
och bröder! Sedan begynnelsen av min regering, som den Högste genom så
underbara och ärorika verk har välsignat, har ni alltid uppfyllt era
plikter efter förmåga och förstånd. Men detta är mig inte nog. Min
innerliga kärlek till er törstar efter gensvar. Jag vill att ni inte
bara av pliktkänsla utan av uppriktig kärlek må erkänna mig som er rätte
ledare vid varje arbete som kommer att företas till mänsklighetens
bästa. Därför önskar jag ge er ett särskilt tecken på min synnerliga
nåd. Inte som er härskare utan som er trosfrände ville jag bereda er en
särskild glädje. Kristna säg mig vad som är dyrbarast i er kristendom,
så att det blir mig möjligt att inrikta mina strävanden på detta!”
Han väntade en stund i tystnad. Nere bland publiken
blev det ett ivrigt viskande, i synnerhet de tre kristna ledarna
sinsemellan. Sedan imperatorn sålunda väntat några minuter, fortsätter han
sitt tal:
”Jag förstår hur svårt det måste vara, mina kära
kristna, att ge mig ett kortfattat svar. Jag vill därför komma till er
hjälp. Ni har olyckligtvis sedan urminnes tider varit söndrade i så
skilda trosbekännelser och partier, att ni kanske inte ens har ett
gemensamt mål för er längtan. Kära kristna! Jag vet att för många bland
er det dyrbaraste i kristendomen är den andliga makt som den ger sina
lagliga representanter. Naturligtvis inte till dessas egen fördel utan
till allas väl, då på denna makt den rätta andliga ordningen är avhängig
jämte den moraliska disciplinen, som är nödvändig för alla.
Mina kära katoliker! För att ni skal förstå att mina
ord inte bara är tomt smicker utan förstavas av varm kärlek till er, så
förklarar vi härmed i kraft av vår suveräna vilja, att den överste
biskopen över alla katoliker, den romerske påven, från och med nu
återinsättes på sin stol i Rom med alla forna rättigheter som har
förlänats honom, något jag har att tacka rabbinen i Rom för. Och i
gengäld begär jag av er bara det inre hjärtliga erkännande som jag fått
av andra trosbekännare – det hjärtliga erkännandet att jag är ert enda
försvar och skydd. Den som här enligt samvete och känsla erkänner mig må
han stiga upp på podiet!”
Imperatorn, eller låt oss kalla honom diktatorn, visade
på de tomma platserna på podiet. Och med de glada utropen: ”Gratias
agimus! Salvum fac magnum imperatorem!” beträdde nästan alla höga prelater
podiet, kardinaler och biskopar från många kristna samfund.
Men där nere, mitt i skaran av de församlade, satt protestanten Pauli
orörlig som en marmorstaty. Alla som förut omgett honom satt nu uppe på
podiet. Men den nu glesnande skaran av kvarblivna lekmän ryckte fram till
honom och slöt sig samman som en tät ring omkring honom och från denna
ring ljöd ett återhållet mummel.
Diktatorn blickade full av förvåning på den sittande protestantiska
ledaren och talade ännu en gång med hög röst:
”Mina kära bröder! Jag vet att bland er finns även
sådana för vilket det dyrbaraste kristendomen är den heliga traditionen,
de gamla symbolerna, de gamla sångerna och bönerna, helgonbilderna och
gudstjänstritualerna. Och vad kan i själva verket vara dyrbarare för de
troende själarna? Så då skall ni veta att jag har idag underskrivit
lagar och donerat rika medel till det kristna arkeologiska världsmuséet
i vår kära stad Jerusalem, för insamling, studier och bevarande av våra
minnesvärda kyrkliga antikviteter, företrädesvis från Österlandet. Men
jag ber er att redan imorgon utse en kommission för att möjliggöra ett
närmande av vår tids väsen, seder och bruk till den heliga kyrkans
tradition och ordning. Den för vilken min vilja har talat till hjärtat,
den som av sin innersta känsla kan kalla mig för sin sanne ledare och
herre – han komme hit!”
Nu upprepades samma scen som vid imperatorns nya
vädjan. Skaran kring Ernst Pauli glesnade snabbt. Men han blev kvar på sin
plats och bara snyftade högt. Så lämnade han sin bänk och satte sig
närmare påven Petrus II och hans krets. Dit samlades med honom även de
kvarvarande medlemmarna i den grekiska och den katolska kyrkan.
På nytt tog diktatorn till orda:
”Mina kära bröder jag är också förtrogen med sådana
präktiga människor, för vilka den personliga övertygelsen och sanningen
och den fria bibelforskningen är det värdefullaste i kristendomen. Hur
jag själv förhåller mig till detta torde icke vara er obekant. Ni vet
ju, att jag redan i mina ungdomsår skrev ett stort arbete om
bibelforskning som på den tiden väckte stort uppseende och som lade
grunden till min berömmelse. Och säkerligen är det med erinran härav som
jag för några dagar som jag för några dagar sedan av universitetet i
Jerusalem ombads att mottaga en teologie doktorsgrad, något som jag med
nöje gjorde. Idag har jag också undertecknat det grundläggande dekretet
för ett världsinstitut för fri forskning i den Heliga Skrift enligt all
möjliga synpunkter och riktningar och även för studiet av alla ockulta
vetenskaper. De av er som gillar denna min välvilliga inställning och
vill erkänna mig som min suveräne ledare kan nu komma upp till den nya
teologie doktorn!”
Mer än hälften av de lärda teologerna lämnade salen och
satte sig på podiet. Professor Pauli får endast en liten skara omkring
sig. Ledsagad av sina trogna trosfränder går han förbi de bänkar, som
blivit tomma och sätter sig jämte de i samlingen kvarblivna ortodoxa och
katolska prelaterna, Johannes respektive Petrus II. Det övervägande
flertalet av kyrkomötets deltagare befinner sig nu uppe på podiet. Där
nere fanns nu bara tre små hopar av män kvar, som hade tryckt sig samman
omkring sina tre vörnadsvärda ledare.
Sorgsen vänder sig diktatorn mot dem och säger:
”Vad kan jag mer göra för er? Ni underliga människor.
Säg mig själva ni kristna som övergetts av era egna bröder och ledare
och dömts av folkets sunda känslor – vad är för er det dyrbaraste i
kristendomen?”
Då reste sig som ett skinande vitt ljus den gamle
biskop Pauli och svarade milt:
”Store imperator! Det allra dyrbaraste i kristendomen
är för oss Kristus själv – han själv och allt som kommer från honom, ty
vi vet, att i honom lever gudomens hela fullhet. Dock även av dig,
imperator, är vi beredda att ta emot all välgång, så snart vi i din
frikostiga hand igenkänna den sanna Kristushanden. Och på din fråga vad
du kan göra för oss, ger vi dig rent ut vårt svar: bekänn nu här inför
oss att Jesus är Kristus kommen i köttet, uppstånden från de döda och
återkommande i härlighet – bekänn honom, och vi kommer att i kärlek ta
emot dig som den sanna förelöparen till hans andra ärofulla återkomst.
Han teg och fäste sin blick på diktatorns ansikte.
I diktatorns inre försiggick någonting olycksbådande, i
hans själ reste sig en sådan storm av helvetiska makter. Han förlorade
fullständigt den inre jämvikten och alla hans tankar inriktades på att
inte förlora även den yttre behärskningen. Han gjorde övermänskliga
ansträngningar för att inte med ett rytande rusa på talaren och slita
sönder honom med sina tänder. Plötsligt hörde han en bekant röst, som inte
var jordisk:
”Tig och var inte rädd!”
Han teg. Bara hans dödsstela, förmörkade ansikte
förvreds och ur ögonen sprutade gnistor.
Under tiden satt den store trollkarlen i sin vida, trefärgade kläder med
underliggande kardinalpurpur och utförde en del manipulationer. Genom
templets öppna fönster såg man ett fruktansvärt stort, svart moln stiga
upp, och inom kort blev allt mörkt.
Den gamle biskopen från den ryska kyrkan, Johannes, såg med förundran och
med förfäran oavvänt in i den tigande diktatorns ansikte.
Plötsligt vek han tillbaka full av fasa, och när han sedan vände sig om,
utropade han:
”Mina barn — Antikrist!”
I detta ögonblick for samtidigt med förödande knall en
oerhörd klotblixt in i templet och rätt på den gamle. Alla stelnade till
av fasa ett ögonblick, och då de bedövade kristna kom till sig igen, låg
den gamle Johannes där som död. Blek, men lugn vände sig diktatorn till
församlingen:
”Ni har sett guds dom! Jag ville aldrig hans död, men
min himmelske fader hämnas sin son som han har kär. Det är nu avgjort.
Vem vill strida mot den Högste?”
Och han gav order åt sina sekreterare att de skulle
skriva att det ekumeniska mötet hade erkänt den suveräne romerske
imperatorn och hela världen som sin ledare och Herre.
Plötsligt skallar högt och förnimbart genom templet ett enda ord:
”contradicitur!” Påven Petrus den andre har rest sig i vrede och slungar
bannstrålen över diktatorn och överlämnare denne åt Satan, hans fader.
Under det att påven talade nedkallade den falske profeten på nytt eld från
himlen. Påven Petrus II faller död ner.
”Så skall för min faders hand alla mina fiender omkomma,” sade diktatorn.
”Må de gå under” instämde de darrande prelaterna. Härskaren vände sig om
och gick långsamt bakom podiet ut till dörren, stödd mot trollkarlens axel
och med hela skaran av sina anhängare.
Men professor Pauli går till estraden och skriver detta budskap, som han
läser upp för dem som förblivit ståndaktiga:
”Till vår ende återlösare Jesu Kristi pris! Sedan vår
gode broder Johannes, kristenhetens huvud i Österlandet, i den store
lögnaren och Guds fiende avslöjat den i den Heliga Skrift verklige
förutsagde Antikrist, och Petrus II uttalat en bannlysning över honom,
beslutar det allmänna konsiliet av Guds kyrkor idag inför de döda
kropparna av dessa för sanningen dödade Kristi vittnen följande: att
avbryta varje gemenskap med den bannlyste och hans skändlig skändliga
anhängare och att dra sig undan i ensamhet för att där invänta den
ofelbara ankomsten av den sanne härskaren Jesus Kristus.”
De två dödade lades på bårar för att medföras. Men vid
utgången av templet vid det nu ödelagda Aram al-Sharif hindras tåget av
judiska soldater som tar hand om kropparna för att på diktatorns
befallning utställa dessa på Haret Nazara (de kristnas gata.)
De ståndaktiga kristna förbjuds nu att bo i städer och befolkade platser,
för att de icke där ”genom sina illvilliga lögner skall förvirra och
förföra uppriktiga sanningssökare.” De trogna kristna vandrar hän mot
Jeriko. Diktatorn låter följande dag en konklav välja den store
trollkarlen till påve efter Petrus den andre och får med milda och kloka
ord både den ortodoxa och de evangeliska kristna att erkänna den nya påven
som sitt överhuvud.
”Jag är en lika uppriktig anhängare av den ortodoxa och den evangeliska
kyrkan, som jag är en uppriktig katolik,” sade diktatorn hjärtligt och
kysste greken och tysken. Nu vidtog ett praktfullt skådespel, anordnat av
den store trollkarlen, och allmän förlåtelse för alla föregående,
nuvarande och tillkommande synder meddelades på otaliga vackra meddelanden
som kom i posten till de flesta människor på jorden.
Men för de hårt trängda sanna kristna, som långt borta vid Jerikos kullar
i sin nöd blivit ett hjärta och en själ, skingrades det nattliga mörkret
genom en klar glans. Ett mäktigt tecken syntes på himmelen. Uppenbarelsen
stod stilla en stund och rörde sig sedan åt söder. Låt oss följa det, sade
de alla. Deras vandring gick nu mot de arabiska öknarna, och till dem
sluter sig undan för undan skaror av verkliga sanningssökare. Men då
sanningens vänner således kom bort, kunde den nya påven obehindrat genom
sina underverk och väldiga stordåd vilseleda alla ytliga kristna, som ännu
inte hade känt igen Antikrist.
Han förklarade att han på grund av sin nyckelmakt hade öppnat dörren som
skiljde alla jordbundna människor från den övernaturliga världen, och
människornas gemenskap med demonerna blev ett allmänt erkänt faktum, och
så uppstod nya, hemska arter av mystisk otukt och demonisk vetenskap.
Höjdpunkten av den mänskliga förmätenheten, förkroppsligad i
världsdiktatorns person nåddes, då denne proklamerade sig som den ende
sanne Livgivaren och Världsalltets Största Gudomlighet.
Dithän skulle det få gå men icke vidare. Det judiska folket, som hittills
med hänförelse hyllat honom som sin messias och frälsare och med honom
slutit ett fast förbund i tacksam tillit till hans försäkran om att hans
huvuduppgift var att återställa Israels världsmakt, reste sig i uppror mot
honom. Denne lysande härskare visade sig inte ha någon kunskap i Israels
lag.
Den gränslösa och glödande anslutningen till Israels förmodade
frihetskämpe och utlovade messias, förvandlades till ett lika glödande och
gränslöst hat mot den listige bedragaren, den fräcke diktatorn. Hela
Israel reste sig som en man, och dess fiender såg med förvåning att
Israels gamla styrka levde i djupet av deras bröst, inte på grund av
beräkning och girighet utan av egen kraft – på grund av messiastron och
århundradens innestängda känslor. Diktatorn flyr undan de förbittrade
judarna och uppenbarar sig snart i Jordanien med en oöverskådlig här av
olika hedniska folkslag. Men jorden vredgas under dessa härar och
antikrist kan inget göra.
Då inträffar det underbara! Väldiga blixtar korsar himlen från öster till
väster, och Kristus nedstiger på oljeberget i segrarmantel och med märken
efter spikar och sår. Tempelberget rämnar och Israels barn ser då ”vem de
stungit haver”[3] och de förstår nu äntligen att han är
deras Konung och Messias!
Samtidigt kommer det en skara från Sinai mot Sion, anförd av Petrus,
Johannes och Paulus, och från alla sidor sluta sig andra skaror under
jubel till dem – det var de av Antikrist mördade kristna som med jubel
väckts till liv av sin Herre och Mästare!
Slut på profetian
|
|
1. |
Henry Spaak, EU-grundare och
generalsekreterare i NATO sade i ett av sina tal:
’’Vi vill inte ha fler kommittéer, det har vi
fått nog av. Det vi vill ha, är en man med sådan resning, att han
är kapabel att ta ansvar nog för freden och politiken, för att
kunna dra ut oss ur det ekonomiska kaos som vi håller på att
sjunka ner i. Ge oss en sådan man, må han vara gud eller djävul,
vi ska välkomna honom.”
|
2. |
Den ryska revolutionen. |
3. |
Sakarja 12:10 |
Här slutar berättelsen som inte behandlar den slutliga
världskatastrofen och Antikrists undergång. Den som vill veta något om vad
som följer på detta kan studera vidare i Bibeln och på vår hemsida.
Lämpliga bibelord att läsa:
-
Rom. 1:18-22
-
2 Kor. 11:14-15
-
Jämför teosofin
-
Matt. 10:34.
-
Joh. 5:43.
-
”Den kommande fursten” i Daniel 9: 26.
-
1 Tess. 5:3
-
Upp. 13:13
-
Upp. 13:12
-
Matt. 24:24.
-
II Tess 2; Upp. 13:13; Dan. 7:8; och 11:36-45; Sak.
11:15-17.
-
1 Joh. 4:2
-
2 Joh. 7.
-
Upp. 13:13, 15
-
Upp. 11:8.
-
II Tess. 2:7.
-
Upp. 16:13. Spiritismen kommer att nå en fasaväckande
omfattning.
-
Dan. 9:27.
-
Upp. 1:7; Dan. 7:13; Matt. 24:30;
-
Sakarja 12:10 Joh. 19:37
Gå tillbaka till Svenska sidan
|