Vad Är
Sionismen?
http://www.nyapolitiken.biz/sve_politik/lasse-wilhelmsson1.html
Sammanställning: Toby Johansen
EAEC 2009
Sionismen är huvudsakligen en
politisk ideologi med religiösa inslag. Ben Gurion talade om sig själv som bolsjevik. Socialismen har haft stort inflytande.
Sionismen består av flera grundelement: rasismen, tanken på judarnas
utvaldhet, nationalismen och socialismen. Det är alltså en judisk
motsvarighet till den tyska nationalsocialismen. Du har den ariska
nazismen och den judiska nazismen. Och den judiska föregick den tyska.
Moses Hess var faktiskt den som först myntade begreppet
”nationalsocialism”, då med avseende på den judiska socialismen, och detta
redan år 1862.
Den enklaste definitionen är att sionismen är idén om en judisk stat där
berget Sion finns. Det finns som du vet en gammal dröm bland judar om att
återvända till Sion. Under påskhögtiden läser man högt ”i morgon
Jerusalem” på var och varannan sida i Haggada, som handlar om judarnas
uttåg ur Egypten.
Men dessa känslor hade ingenting med sionismen som ideologi att göra. Den
politiska sionismen kom till på 1800-talet. Sionismens mål är en judisk
stat. De flesta judar idag anser att sionismen är en positiv förnyelse av
judendomen. Judiska församlingen i Stockholm anser det. Men det finns
också andra inriktningar, som Naturei Karta, som är ortodoxa judar och som
anser att sionismen är kättersk. De är mycket anti-sionistiska och bränner
israeliska flaggor på sina demonstrationer.
Sionismens anfader var Moses Hess [1812-1875], som också var Marx’ mentor.
Han var den som ”omvände” Marx till socialismen. Hess var en tysk-judisk
filosof och en av grundarna till den tyska socialdemokratin. Han hjälpte
också Marx med Kommunistiska manifestet. Dock utan att underteckna det.
Hess är känd som ”kommunistrabbinen”. Hess skrev en bok 1862 som hette Rom
och Jerusalem. Där lägger han den ideologiska grundvalen för sionismen.
Det är väldigt mycket judisk religion i den boken. Men också rastänkande.
Han talar om arierna och judarna som två raser som står emot varandra.
Denna raskamp är ett grundtema i Hess’ bok. För honom var judarna den
överlägsna rasen. Hess betraktade Frankrike som den stora bundsförvanten
och tyskarna som fienden. I sin bok Rom och Jerusalem, förklarar Hess:
”Hela historien har hittills handlat om en ras- och klasskamp. Raskampen
är det ursprungliga och primära, klasskampen är det sekundära. Denna
raskamp har i världshistorien främst stått mellan två varandra
konfronterande raser: arier och semiter.”
Idén om en judisk stat hänger också ihop med judeförföljelserna. Man
upplevde att judarna inte var trygga i Europa. Men sionismen blev aldrig
någon stor rörelse bland judar förrän efter andra världskriget. Den
österrikisk-judiske journalisten Theodor Herzl [1860-1904] anses som den formella grundaren av sionismen. Han skrev Judestaten 1896.
Herzl var mera praktisk. Hans bok Judestaten var en plan för hur
kolonisationen av Palestina skulle ske. Han betonade inte raskampen eller
den judiska religionen i samma utsträckning som Hess. Herzls
plan för hur Palestina skulle tagas i besittning antogs på den första
sionistiska kongressen 1897.
Herzl hänvisar till Hess och har en tydlig respekt för honom. Jag anser
att det var Hess som var sionismens fader. Och det gör man även i Israel.
Hess begravdes i Bern, Schweiz, sedan flyttade Israels förste
premiärminister Ben Gurion [1886-1973] honom till Israels första kibbutz
eftersom man anser att han är sionismens och därmed Israels anfader.
Källa: Lars Wilhemsson
Gå tillbaka till Svenska sidan
|