Kallelsen till
klostergemenskapen är profetisk?
AV
TORBJÖRN JOHANSEN, EAEC, DEN 24 JANUARI 2008
Denna
artikel bygger på en artikel med namnet ”Kallelsen
till klostergemenskapen är profetisk” i Världen Idag 23 januari
på sidan 4, Kultur med underrubriken: Ett uttalande från Östanbäck,
Antoniusdagen 2008.
INGRESS AV
VÄRLDEN IDAG:
"Klosterliv
har varit frånvarande i Sverige under många hundra år men har återkommit under de senaste
decennierna. Nu vinner denna form av kristet liv acceptans och stöd i hela
den svenska kristenheten. I ett unikt uttalande betonar sexton företrädare
för kyrkor och frikyrkor det moderna klosterlivets ekumeniska och
profetiska karaktär."
Jag skall
här citera några smakbitar ur denna avfallna bedrägliga alfabetssoppa.
(Jag har markerat särskilt för mig svåra avsnitt med fetstil, och kommenterar dem i kursiv):
"Samlade
omkring visionen att få bygga Enhetens kyrka vid Östanbäcks kloster vill vi ta tillfället att uttrycka vårt gemensamma ja till det monastiska
livets nådegåva. -- --
I glädje
anknyter vi till det officiella erkännande av klostrens betydelse
som Svenska Kyrkans biskopar gjorde denna dag för 18 år sedan.--
Den
monastiska kallelsen är profetisk --
Kloster och kommuniteter är ett allmänkyrkligt alternativ
till sekterism och separatism. [Vad är separatism? Livets
ord är en sekt som "plockar ned välsignelser" och i Anden "halar och drar"
de ned Guds nådegåvor" enligt en av deras pastorer. Detta är
gnosticism – man kan inte "tvinga Gud" att genom den Helige Andes verk
göra tecken och helbrägdagörelser.] Till skillnad från många
andra väckelserörelser och reformationssträvanden har de monastiska [eg. munkar och nunnor i kloster] avstått från att
bilda nya församlingar och kyrkor.
Lärjungaskap i en kommunitet [vad är en kommunitet?] måste vara förenat med en stark
medvetenhet om att alla döpta tillhör kyrkan [betyder
det den Katolska Kyrkan, Svenska Kyrkan, eller Kristi församling på
jorden? Ganska tvetydigt] -- I alla tider har kommuniteter
kallat de etablerade kyrkorna till omvändelse, inte genom förakt eller fördömelse utan genom
sitt profetiska exempel[vad syftar
man här på för någonting?].
Arvet från den odelade kyrkan utgör en rik
källa för tron, bönen och det liturgiska livet - med eukaristin [nådegåvorna exempelvis nattvarden och den katolska
mässan] i centrum och den karismatiska friheten. [Vilka karismatiker syftar man på här?] -- Klosterlivet är inte till för
alla, men det välsignar alla. [Vilka grupper välsignas av
katolska, ortodoxa och lutheranska präster?]
Vi
som undertecknat detta uttalande kommer från olika kristna samfund [och
Katolska Kyrkan] -- -- i gemensam
bekännelse av Jesus Kristus, sann Gud som blivit människa utan mans
medverkan genom den rena jungfrun Maria [det låter katolskt] och som blivit korsfäst för våra synder -- Vi bekänner honom med
Fadern och Anden i Treenighetens outgrundliga mysterium, och som
lärjungar vill vi i allt [i klostren??] lyssna till och lyda
Herrens bud genom profeter och apostlar [vilkas profeter och
apostlar?]. -- --
I
vår längtan efter Kristi Kyrkas förnyelse genom den Helige Ande ber vi
med Svenska Kyrkans biskopar 1990 för dem Anden kallar till kloster -- -- [En retroaktiv bön i klostren? Ja, det är
ju sant att den Katolska Kyrkan ber för de döda.] --
Östanbäcks kloster, den helige Antonius dag, inför den hundrade böneveckan
för kristen enhet 2008."
Här
nedan några av de som undertecknat det fullständiga dokumentet vid namn
"Kallelsen till klostergemenskapen är profetisk" publicerad i Världen
Idags pappersupplaga. Världen Idag har till dags dato ej publicerat denna
på sin hemsida arldenidag.se/
Varför?
Anders Arborelius OCD, biskop i Stockholms
katolska stift
Mar
Dioscoros Benjamin Atas, ärkebiskop,
patriarkalvikarie, Södertälje
Ulf
Ekman, pastor, församlingen [sekten] Livets
ord, Uppsala
Per
Englund, präst, ordförande i Förbundet för
kristen enhet, Knivsta
Sune
Fahlgren, teol dr Evangeliska Frikyrkan,
Örebro
Rune
Ferngren, direktör, Haninge
Roald Flemestad, dr theol, biskop electus i
Nordiska katolska kyrkan, Oslo
Biörn Fjärstedt, biskop em., Uppsala
Bertil E Gärtner, biskop för Östanbäcks kloster
Peter Halldorf, pastor, Bjärka –Säby
Bengt Holmberg, professor emeritus, Lund
Sture Holmberg, kyrkoherde, Kila, Västmanland
Carl
– Olov Hultby, riksevangelist, Svenska
Missionskyrkan, Sala
Berit Simonsson, inspiratör OAS – rörelsen,
Henån
Gunnar Weman, ärkebiskop emeritus, Svenska
Kyrkan, Sigtuna
Per
Åkerlund, präst, bokförläggare, Skellefteå
Leif
W. Östborg, prost, Västerfärnebo, Västervåla
|
|
|
|
|
|
|
Anders Arborelius |
Ulf
Ekman |
Bertil
E Gärtner |
Peter
Haldorf |
Berit
Simonsson |
Carl-Olov Hultby |
Gunnar Weman |
Katolska kyrkan |
Livets
ord |
Klosterbiskop |
Pingströrelsen |
OAS-rörelsen |
Missionsförbundet |
Svenska Kyrkan |
Denna apóstasis är massiv. Ett avfall från den sanna kristna tron. Också det samfund som jag alltid
tillhört – Alliansmissionen – diskuterar Sveriges kristna framtid med ex.
den katolske biskopen i Stockholms stift, Arborelius. Detta sker på
sessioner i Sveriges Kristna Råd, som är en "ekumenisk sammanslutning" där
de flesta kristna samfund i Sverige är medlemmar, så också företrädare för
den Katolska Kyrkan och även Ortodoxa Kyrkan som dyrkar ikoner.
Det vill jag inte delta i.
|
Ortodoxa kyrkans
medlemmar tillber ikoner.
Dessa två män är okända för mig |
|
|
Bakre raden
från vänster 1. Arborelius 2. oidentifierad ortodox,
3.Sten-Gunnar Hedin, Pingströrelsen. På bilden finns bl.
a. representanter för Svenska Missionsförbundet och
Baptistkyrkan. Anders Bengtsson, som är SAM:s
missionsföreståndare är nr 7 från vänster i bakre raden. Jag
känner inte till alla ledarnas identitet. Därför kan jag inte
säkert räkna upp vad alla heter, men jag känner igen många
till utseendet. |
|
Avfallet framgår även av denna
lilla artikel:
New Age i Kristi församling
Verksamheten är startad av Lena Nilsson. Metoderna jag använder är främst
taktil massage, stödsamtal, avslappningsträning, meditationsövningar, Dr
Bachs blomsterterapi, kinesiologi och Reikihealing.
Lena Nilsson är
utbildad själavårdare av Metodistkyrkans nordiska teologiska seminarium, diplomerad
taktilmassör av Taktipro, diplomerad kinesiolog av Göteborgs Gymnastiska
Institut och initierad reiki master (Usui Shiki Ryoho) av Rosa Andersson. Se
hemsidan: rekreationsrummet.se
Från ett E-mail:
"Här Torbjörn, ser du ett samfund som också erbjuder den ockulta metoden taktil massage, precis som samfundet jag var med i, Evangeliska Frikyrkan. Det
finns en själavårdare inom Metodistkyrkan som också
använder denna New Age-metod.
Det blir tydligare och tydligare vart dessa samfund går..."
Signaturen Kristina, den 24 januari 2008.
Här en liten historia som visar
på en sann enhet mellan kristna fyllda av Helige Ande
Den norske evangelisten Emanuel
Minos, som trots sina 88 år fortfarande håller predikningar i olika
länder, var jämte ett antal andra predikanter från olika länder en gång
inbjuden till att besöka en mycket känd predikant i USA. Denne hade betalt
allas flygbiljetter så man åkte nu gratis dit.
På platsen jämte Emanuel Minos i flygplanet satt en lutheransk biskop från
Preussen. Denne var kort till växten. De båda började samtala om tron och
det visade sig då att den lille tysken inte visste vad andedopet är för
något.
När de
kommit fram, möttes de inbjudna av den amerikanske predikanten, som glatt
hälsade dem välkomna. När den lille tyske biskopen hälsade på sin värd
slog han ihop klackarna och anmälde sig med titel och namn, precis som en
gammal preussisk officer!
"Du kan inte hålla på med vapen ifrån 1600-talet, du måste ha en atombomb
från Himlen!", sade den amerikanske förkunnaren (han syftade på
reformationen och den Helige Ande).
Den tyske biskopen lyfte genast
sina armar mot himlen, och i samma ögonblick forsade ett nytt språk ur
honom. Han blev härligt andedöpt i samma stund, och prisade Gud på ett
nytt språk. Någon tid senare sade den lille biskopen till Minos:
"Jag tänker ta atombomben med mig hem till Tyskland! "(från Smålandsveckan 2007)
Så ska det
se ut! SMF evangeliserar
"Jag är vägen, sanningen och
livet. Ingen kommer till Fadern utan genom mig." Joh. 14:6.
Andlig maktelit i Sverige?
Av John-Erik Hennersson,
icketeolog
2008-01-28 08:40
Håller det på att växa fram en
andlig maktelit och vart leder den i så fall?
Frågan kan tyckas irrelevant och
en aning provocerande, men den måste få ställas. Detta efter det
”profetiska” uttalande från Östanbäcks kloster, som återges i Världen
idag, 23 januari 2008, undertecknad av 17 personer, alla med
ledarfunktioner.
Det första som möter i ingressen
är anspråket på att uttalandet är av ”profetisk karaktär” och ett ”unikt”
sådant. Det profetiska ordet ska prövas, i första hand mot Guds ord. Jesu
uppmaning och bön om enhet gällde en organisk enhet mellan pånyttfödda
lärjungar och inte en organisatorisk enhet. Men hur ”prövar” man detta
uttalande?
Den andra frågan gäller om det
monastiska livet är en ”nådegåva”? Exempel på nådegåvor finns uppräknad på
flera ställen i Skriften, men var finns detta med? Monastik, är en
sammanfattande benämning på sådant som rör eremit- och klosterrörelsen.
Den tredje frågan som kommer
gäller ”det liturgiska livet – med eukaristin i centrum.” Här vet alla som
studerat eukaristin, den katolska nattvarden och som är något av hjärtat i
den katolska tron, att uppfattningarna går vitt isär mellan den katolska
kyrkans syn och exempelvis väckelserörelsen. Hur förenas detta ” i den
karismatiska frihetens” namn?
Den fjärde frågan gäller hur vi
ska ”be om och sträva efter den fulla sakramentala enheten i gemensam
bekännelse av Jesus Kristus, sann Gud som blivit människa”? Vad avser man
med den ”fulla sakramentala enheten”? Vilka sakrament gäller det – alla de
sju som den katolska kyrkan förvaltar, eller bara några? För det är ju
dessa sju som här måste avses.
Det finns mycket att förundras
över idag, i världen i dag och i kristenheten. När nu 17 ledande personer
gör anspråk på att tala ut en profetisk hälsning till kristenheten, måste
de vara beredda på att ge oss svar, vi som undrar. Frågan blir aktuell:
håller det på att växa fram en andlig maktelit – och vart leder den eliten
fåren?
Gå tillbaka till Svenska sidan
|