Judarnas grymheter i Sovjetunionen
av Torbjörn Johansen 2004
Bara i tvångsarbetslägren—dödslägren gick 66 miljoner
människor under och totalt skördade sovjettiden mer än 137 miljoner
människoliv. Men hur bragtes dessa oskyldiga offer om livet? Nedan finns
en liten del av svaret på detta.
Att läsa för den som inte vet att det fanns en förintelse före
förintelsen.
"Judarna hade nu fria händer att hänge sig åt sina brinnande fantasier i
massmorden på hjälplösa offer. Kristna drogs direkt ur sina sängar,
torterades och mördades. En del blev bokstavligen skurna i stycken, bit
för bit, medan andra blev märkta med glödande järn, deras ögon stacks ut
för att orsaka outhärdlig smärta.
Andra placerades i lådor där endast deras huvuden, händer och fötter stack
ut. I lådorna släpptes sedan hungriga råttor in som skulle gnaga på
människornas kroppar.
En del spikades fast vid händerna eller fötterna i taket och lämnades att
hänga så, tills de dog av utmattning. Andra kedjades fast vid golvet, och
sedan hälldes smält bly i munnen på dem.
Många bands fast efter hästar och drogs runt gatorna i staden, medan medan
en judisk mobb attackerade dem med stenar eller sparkade dem till döds.
Kristna mödrar togs till stadstorget och barnen rycktes ur deras armar. En
röd judisk terrorist tog barnet vid fötterna, höll det med huvudet nedåt
och krävde att den kristna modern skulle förneka Kristus.
Om hon inte gjorde det, kastade han upp barnet i luften, och en annan
medlem av mobben rusade fram och fångade barnet på spetsen av sin
bajonett.
Havande kristna kvinnor bands fast vid träd och deras foster skars ut ur
kropparna.
Det fanns många offentliga avrättningsplatser under revolutionen; en av
dem beskrevs av den amerikanska Rohrbach-kommissionen: 'Hela cementgolvet
hos den judiska tjekan i Kiev var översvämmat av blod; det var en nivå på
flera tum [8-12 cm].
Det var en förskräcklig blandning av blod, hjärnsubstans och bitar av
skallben. Alla väggar var överösta med blod. Stycken av hjärnor och
hårskalpar satt fastkletade i dem.
En ränna, 25 centimeter bred, 25 centimeter djup och ca 10 meter lång var
hela vägen fylld till brädden av blod. En del kroppar var styckade i två,
på andra var lemmar avhuggna, somliga var bokstavligen hackade till
småbitar.
På några var ögonen utstuckna, och huvudet, ansiktet, halsen och bålen.
Var översållade med djupa sår. Längre fram fann vi ett lik med en järnkil
driven genom bröstet. På en del fanns inte tungan kvar.
I ett hörn upptäckte vi en mängd armar och ben som inte tillhörde någon av
de kroppar som låg där. (Från "Defender Magazine", oktober 1933)
"Den röda terrorn blev så vida spridd att det är omöjligt att här uppge
samtliga de detaljer i de huvudsakliga tillvägagångssätt som användes av
den [judiska] tjekan för att slå ned ev. motstånd; ett av de viktigaste
sätten är att taga gisslan, vilka tages ur alla samhällsklasser.
Dessa ställs till ansvar för varje antibolsjevistisk verksamhet (revolter,
Den vita arméns gärningar, strejker, vägran i en by att lämna över säd
från skörden, etc.) och blir omedelbart avrättade.
På grund av lönnmordet på juden Uritskij, medlemmen av Petrograds
Extraordinära Kommission, fick åtskilliga tusen av dem sätta livet till,
och många av dessa olyckliga män och kvinnor fick före döden lidande
genomgå olika sorters tortyr, som tillfogades dem med kallblodig grymhet i
tjekans fängelser.
Framför mig har jag fotografier tagna i Charkov i Allied Missions närvaro
omedelbart efter de röda hade övergivit staden.
De består av en serie skräcksyner, som exempelvis: Tre döda arbetare tagna
som gisslan från en fabrik som gick i strejk. En har fått ögonen urbrända,
läpparna och näsan avskuren; de andra två har fått sina händer avhuggna.
Två småbrukare tagna som gisslan, S. Afaniasouk och P. Prokpovitch, blev
skalperade av sina bödlar; S. Afaniasouk uppvisar ett otal brännmärken
åstadkomna med ett glödgat svärd.
Den före detta officeren M. Bobroffs kropp, han fick sin tunga utskuren
och en hand avhuggen och skinnet avrivet från sitt vänstra ben.
Människoskinn avrivet från händerna på flera offer med ett metallkam.
Detta kusliga fynd blev resultatet av en noggrann inspektion i källaren
hos den Extraordinära Kommissionen i Charkov.
Den pensionerade generalen Pontiafa, en gisslan som fick skinnet på sin
högra hand avrivet och genitalierna stympade.
Stympade kroppar från kvinnor som varit gisslan: S. Ivanovna, ägarinna
till en gardinaffär, Mme. A.L. Carolshaja, överstinna, Mmo. Khlopova,
fastighetsägare. Deras bröst var avslitna och genitalierna brända med spår
av kol. Kropparna från fyra bönder som varit gisslan, Bondarenko,
Pookhikle, Sevenetry och Sidorfehouk, med otäckt lemlästade ansikten, och
deras genitalier hade kinesiska torterare opererat på ett sätt som är
totalt okänt för europeiska läkare, enligt vars åsikter den vånda som
åsamkats offren måste ha varit fruktansvärd.
Det är omöjligt att räkna upp alla de former av illdåd den röda terrorn
tog till. En tjock bok skulle inte räcka till.
Charkov-tjekan till exempel där Sajenko opererade, hade som specialitet
att skalpera offren och skala av skinnet på deras huvuden som man tar av
en handske…I Voronesj stängdes offren in nakna i en tunna bemängd med
spikar som sedan rullades runt. På deras pannor inbrändes med ett glödgat
järn den FEMUDDIGA STJÄRNAN.
I Tsaritsyn och Kamisjin sågade man itu deras ben… I Kiev stängdes offren
in i en kista som innehöll kroppar stadda i upplösning; sedan man avlossat
skott över offrets huvud sade man till honom att han skulle begravas
levande. Kistan begravdes och öppnades igen en halv timme senare och nya
förhör vidtog. Alltihop upprepades flera gånger. Det är inte underligt att
många offer blev vansinniga." (S.P. Melgunov, s. 164-166; The Secret
Powers Behind Revolution, av Vicomte Leon De Poncins, s. 151-153).
"Man kan få ett intryck hurudan den bolsjevikiska andan är genom en
hälsning som en rödgardist sände till Moskva: 'Jag väntar befallning att
få börja en ny Bartolomeinatt.' Sådana mörderier ha även under namn av
Jeremiasnätter gått ut över män och kvinnor på många ställen. På en plats
drev man ut en hel del människor på en flod och överöste dem långsamt med
vatten, intill dess de fröso ihjäl. På en annan plats greps en präst under
gudstjänsten i sin hydda; man skar upp magen på honom och spikade fast
hans tarmar vid en telegrafstolpe, och sedan jagades den olycklige mannen
runt stolpen tills alla inälvorna dragits ut och han föll död ned.
Att ständigt undvara frisk luft och böcker var det svåraste under
fångenskapen (De judiska tjekisterna tillät inte det).
Passionsveckan gick in. Ärkebiskopen höll sträng fasta. Då kallades han
för andra gången inför undersökningsdomaren, som hotade med revolver och
avfordrade en fullständig bekännelse. I bittert hån förklarade han: 'Ers
eminens kommer att multna i fängelset, tills en bekännelse föreligger.'
Å andra sidan lovade man honom fullständig frihet och återinsättande i
ämbetet, om han ville låna sig till agent för G.P.U.
Med harm tillbakavisade ärkebiskopen denna tanke. När undersökningsdomaren
förstod, att varken hotelse eller lockelse förmådde något, lät han sätta
in ärkebiskopen i en annan cell, som befann sig i ett nyss färdigbyggt
stenhus. Murarna svettades ännu av fukt, vattnet rann från väggarna.
Regimen var sträng och hård. Anhöriga voro förbjudna att sända kläder och
föda. Läkaren syntes heller icke mer. I ärkebiskopens cell inspärrades
ytterligare fem bönder från Ukraina, vilka försökt fly från
deportationslägren.
Luften var kvävande i det fuktiga rummet. Därtill kom svettningen från sex
människokroppar, som aldrig fingo tvätta sig. Ombyte av linne förekom icke
längre. Tvål fanns icke att tillgå. Borta i ett hörn av cellen stod den
stinkande hinken för avfall och orenlighet. Två gånger om dagen erhöllo
fångarna vardera ett glas vatten. När sommaren kom, blevo de vissa dagar
så svaga, att de icke orkade tala. I timmar kunde de sitta lutade mot
väggen med öppen mun, liksom när fiskar uppe på land kippa efter luft. De
voro klädda i trasor. Mängden av löss och loppor var oerhörd. Skörbjuggen
började grassera. Tänderna lossnade, blå fläckar uppkommo på de uppsvällda
lemmarna, gamla läkta krigssår på ukrainarna gingo upp igen. En av dem
dog, utan att läkare kom. Man lät liket ligga 24 timmar i cellen, innan
det undanskaffades. I den dödes ställe inspärrades hans son.
Ärkebiskopen låg på golvet, där han hade mera fred för ohyran än i sängen.
Törsten plågade honom häftigt. Han blev så svag, att han icke orkade hålla
ohyran borta ur skägget. Den kröp in i mun, näsa och öron på honom.
Ärkebiskopen insjuknade i dysenteri. Blodförlusten blev allt starkare.
Slutligen överfördes han till fängelsesjukhuset. Där levde han blott några
få timmar.
Kvinnor som gåvo akt på fängelseporten sågo hur man bar bort den nakna
kroppen utan kista. Tjekisterna jordade honom i tysthet." (G. Dahl:
Ryssland i profetians ljus, Halls Förlag, Jönköping 1936)
"Vintern kom med 10-12 graders köld. G.P.U. hade väl fått reda på att på
Solovkiöarna skulle barnen få undergå den 'riktiga' behandlingen. Varannan
dag fingo de varm mat. Knappast hade de fått värma sig något förrän de
åter utlämnades till frosten.
I början bådo barnen om varmt vatten och bröd, bådo att man skulle giva
dem kläder. Senare blev det tyst i barackerna. Varje morgon, när barnen
drevos ut, blevo 40 à 50 barn liggande kvar; de kunde inte mera resa sig
upp. Varje dag blev barngruppen allt mindre. 400 barn drevos in i döden,
grymt marterade. Åtta av oss fångar, fingo order att göra en massgrav för
de 357 offren från den första barngruppen. Är det väl mycket? Nej, blott
en småsak. Vad har detta antal på Solovki att betyda?
I dag har man sopat bort spåren av dessa, i morgon är en annan grupp, ännu
större, i sin tur. Som vedträn hade man staplat liken på varandra i ladan.
Vid denna anblick skrattade en man vid namn Pankratow till – och vid hans
skratt stelnade blodet i våra ådror. När mannen vände sig mot oss, sågo vi
in i en vansinnigs fruktansvärda, uttryckslösa ögon.
'Gör det sakta', viskade han hemlighetsfullt till oss, 'de veta ju ännu
inte att de genast blir nedmyllade.' En uppsyningsman gick emot honom.
'Vad står du här och gapar för? Det här är ingen teater. Ge dig i väg!'
hörde vi honom ryta högt; däremellan ljödo okvädingsord.
Massgraven var färdig. Under natten körde 20 slädar till Kondön. Istället
för kuskar sutto vakter på kuskbocken. Icke endast förflyttningen av den
hemska lasten hade fångarna fått i uppdrag; de skulle också gräva igen
graven. Långsamt körde slädarna med sin under säckar och basttäcken gömda
liklast till massgraven. Medarna knarrade. Hästarna skyggade, instinktivt
kände de, vilken hemsk last de hade att draga. De frustade och kunde icke
bringas att stå stilla.
Ett efter ett kastades barnaliken ned. De frusna liken gåvo en egenartad
dov klang ifrån sig, då de föllo mot den likaledes frusna marken. Håren
reste sig på huvudet under denna begravning. Den jättelika graven fylldes
så småningom. Något åt sidan stodo vakterna. Doften från deras cigarretter
fördes över till oss. Arbetet var fullbordat, spåren utplånade. Samma öde
väntar nästa barngrupp.
De kunna själva inte mera intyga riktigheten av det skildrade, men det
lever vittnen som med egna ögon sett denna med ingen annan jämförbar
mordgärning. Måtte en gång de som väl veta vad som hänt de till Solovki
överförda hemlösa barnen, dragas till räkenskap." (Ibid.)
"Precis som under jakobinernas terror i Frankrike använde judiska
bolsjevikfunktionärer pråmar att dränka folk med." (Jüri Lina, Under
Skorpionens tecken, s. 92)
"Vintern 1920 utnämndes en 20-årig jude till chef för tjekan i Vologda.
Hans perversa avrättningsmetoder beskrev historikern Melgunov i sin bok
'Den röda terrorn i Ryssland' (Moskva 1990, s. 122). Ynglingen brukade
sitta vid en stol vid floden. Sedan lät han tranportera dit en hög säckar
och många fångar, som stoppades i dessa säckar och kastades i en isvak,
där de drunknade." ( Ibid. s. 217)
"Asjikin i Simferopol lät sina offer marschera helt nakna framför sig
varvid han med sitt svärd högg av deras armar och öron. Därefter tryckte
han personligen ut deras ögon och högg av deras huvuden. I Nikolajev lät
chefsbödeln Bogbender mura in sina offer levande. I Odessa härjade Deutsch
och Wichman. De hävdade att de saknade aptit innan de hade avrättat
hundratals gojer. De brände sina offer levande i ugnar. I Voronesj begick
tjekisterna ritualmord. Bland annat brukade man där koka sina offer
levande, en vanligt förekommande metod för att bli av med gojer och
judiska renegater." (Ibid. S. 216)
"År 1936, när terrorn var som värst, klarade NKVD inte sin uppgift med
nackskottsmetoden utan började gasa ihjäl offren i särskilda lastbilar,
s.k. dusjegubki. Uppfinnare var den judiske tjekisten D. Berg. Därför fick
alla hederliga människor kalla kårar, bara man nämnde NKVD vid namn."
(Ibid. S. 249)
"Bolsjevikledarna övertog genast många fina villor: Lenin blev 'ägare'
till storfurst Sergej Alexandrovs gods i Gorkij nära Moskva. Alla bybor
tvingades lämna sina hem, där Lenins livvakter nu inkvarterades. Trotskij
lade beslag på Jusupovs slott. Bolsjevikerna var särskilt ute efter
guldföremål. Exempelvis använde tjekisterna i ledande ställning endast
guldtallrikar vid sina måltider.
Bolsjevikledaren hade omedelbart efter maktövertagandet gett order om att
sammanställa listor över personer, som absolut måste avrättas. Lenin
förklarade att en hel samhällsklass (borgarna) skulle komma att utplånas.
Chefrevolutionären tyckte att barnen absolut måste se på hur deras
föräldrar avrättades. Det var bolsjevikerna själva som bestämde vilka som
var borgare. Därför mördades också många vanliga och enkla människor.
Begåvade intellektuella kunde snabbt genomskåda detta brottssyndikat, som
kallade sig för bolsjeviker-kommunister.
De intellektuellas beteckning på denna rövar- och mördarfest var
judebolsjevism." (Ibid. s. 188)
"Inte en enda synagoga förstördes eller förvandlades till offentlig
toalett eller förråd, som man gjorde med kyrkorna. Ingen rabbin
korsfästes. I Moskva rev man år 1922 ner många kyrkor och byggde i stället
en synagoga, som kunde rymma två tusen personer. Dessutom byggdes
ytterligare en synagoga. Total förstördes 60 000 kyrkor." (Ibid s. 195)
"Som talmudisk jude avskydde Lazar Kaganovitj kyrkorna. Kristendomen
betraktas ju inom judendomen som kätteri. Kaganovitj började i Moskva
systematiskt spränga arkitektoniskt unika och värdefulla kyrkor och
kloster i luften. Det gjorde han inte alls slumpmässigt, som en närmare
studie visar. Han hade en genomtänkt plan.
Om man på en karta drar räta linjer mellan dessa förstörda kyrkor
uppenbarar sig Davidsstjärnan." (Dagens Nyheter, 2 januari 1991)
"Bolsjevikrevolutionen i Ryssland var ett verk av judarnas hjärnor—den
planerades av judarna, vars mål var den nya världsordningen." (American
Hebrew, 8 september 1920)
"Vi har utrotat den ägande klassen i Ryssland. Vi tänker göra det samma
med Europa och Amerika." (The Jew, december 1925)
"En intelligent ryss är nästan alltid en jude, eller någon med judiskt
blod i ådrorna." (Vladimir Lenin-Uljanov, jude på mödernet – ätten Blank)
"Vi måste få med oss [på vår sida] 90 av de 100 miljoner invånare som
finns i Sovjet-Ryssland. De andra har vi inget budskap till. De måste
utplånas." (Grigorij Zinovjev (Gerson Radomyslskij) dömer 10 miljoner
människor till döden på en gång vid ett stort kommunistmöte i september
1918)
När Hitler och Stalin slöt Ribbentrop-Molotovpakten 1939, blev plötsligt
Estland en lydstat under de Förenade Rådsrepublikerna. En kvinna från
Estland mindes i ett TV-program, hur skolan förvandlades över en natt:
"Fröken sa att vi skulle morgonbön också nästa dag i skolan. När vi kom
dit hängde det en stor bild av Stalin där, han skulle vara vår gud."
"År 1923 presiderade Trotskij och Lunatjarskij över ett möte i Moskva
organiserat av kommunistpartiets propagandasektion där man skulle döma
Gud. Fem tusen man ur den Röda armén var närvarande.
Den anklagade befanns skyldig till olika nesliga handlingar och då denne
hade fräckheten att inte infinna sig, fördömdes han som försumlig." (Ost
Express, 30 januari 1923; Berliner Tageblatt 1 maj 1923)
Allra sist ett uttalande av Anatolij Lunatjarskij (Balich-Mandelstam) som
var kommissarie för utbildning i den första ryska bolsjevikregeringen, en
utbildning som sammanföll väl med talmudiska föreställningar. Som de
flesta bolsjeviker var Lunatjarskij jude.
Detta citat är hämtat från boken "Rysslands Apostel" av Oswald J. Smith
och Oswald A. Blumit, utgiven av Örebromissionen 1955. Lunatjarskij:
"Vi hatar de kristna. Även de bästa av dem måste bli betraktade såsom våra
värsta fiender. De predikar kärlek till sin nästa och medlidande, vilket
är tvärt emot våra principer. Kristen kärlek är ett hinder för
revolutionens utveckling. Ned med kärleken till nästan! Vad vi önskar är
hat. Vi måste kunna hata, för endast till detta pris kan vi erövra
universum. Vi har gjort oss av med jordens konungar, låt oss nu kämpa mot
himlarnas konungar."
©Torbjörn Johansen 2005
Gå tillbaka till Svenska sidan
|