DE KRISTNA OCH ISRAEL
"Vilken är "Lögnaren", om icke den som förnekar att
Jesus är Kristus? Denne är Antikrist, denne som förnekar Fadern och
Sonen." (1 Joh. 2: 22)
av Alfred Olsen
översättning: Torbjörn Johansen
En del av dagens kristna ställs inför ett
samvetsproblem på grund av den nuvarande staten Israel. Nä folk tänker på
det som judarna kallar förintelsen, skyndar man sig att erkänna denna
stat, medan en del inte vill göra det av två orsaker:
-
På grund av att de har insett de oförrätter som gjorts mot
det palestinska folket, som med våld har fördrivits från sitt land.
-
Av orsaker förbundna med kristen tro och vittnesbörd.
Eftersom detta är ett väldigt känsloladdat ämne, med upphov till att väcka
starka reaktioner, skall det på förhand sägas att problemet ej här behandlas i
en antisemitisk anda, utan är framställt utifrån ett lidelsefullt intresse för
social och religiös rättvisa. Vi är för religiös frihet för alla, och var som
helst i världen, även i Israel, där vi hoppas att dessa, flera miljoner i exil –
kristna och muslimer – tillåts återvända av de israeliska myndigheterna, som nu
vägrar att repatriera dem därför att de inte är judar.
För att klargöra problemet måste vi ställa oss följande
fråga: Vad betyder erkännandet av staten Israel för en kristen? Är dess
tillkomst i Palestina att betrakta som ett "fait accompli" (fullbordat
faktum)? När det gäller detta som en historisk händelse, kan man inte göra
annat än att märka dess närvaro i Palestina – och bara sedan 1948 som en
oerhört viktig politisk fråga, då Förenta Nationerna, en världslig
institution, gick med på att erkänna staten Israel.
Men är denna närvaro på palestinskt område legitimt?
Låt oss ta ett exempel: Någon besitter ett stulet objekt. Vi erkänner att
han är i besittning av detta objekt, men kan vi godta detta faktum genom
att erkänna "legimiteten" av detta utan att begå en allvarlig orättvisa?
På detta sätt är det med det samvetsproblem vi kristna ställs inför i
denna fråga:
Kan vi godta legimiteten av staten Israel i Palestina? När vi talar om
legitimiteten av en stat hänvisar vi till en historisk rätt i ett bestämt
land. I Israels fall handlar det också om en biblisk rätt i så fall. Vi
måste därför tala om Israels historiska och bibliska legitimitet.
DEN HISTORISKA LEGITIMITETEN
Man kan inte finna historiska argument som är tillräckligt gällande för
att rättfärdiggöra en israelisk stat i Palestina de ca sista femtio åren.
Detta land tillhör palestinierna, precis som alla andra länder tillhör
sina befolkningar. Fyra miljoner palestinier kräver sina lagliga
historiska rättigheter över palestinsk mark. Dessa rättigheter är tidiga,
och Bibeln nämner Palestina och palestinierna.
Deras krig mot de judiska angriparna är kända (1 Samuel 28).
Innan Jesus kom försökte judarna flera gånger att skapa en israelisk stat
i Palestina på palestiniernas bekostnad. Denna stat tog formen av ett
kungadöme ca 1000 f. Kr. Men efter mindre än fem år blev kungadömet delat
i två: Nordriket i Samarien och Sydriket i Judéen. Senare försvann båda
dessa riken. Det första blev förstört av assyrierna 772 f. Kr. 200 år
efter sitt upprättande, medan det andra blev utplånat 586 f. Kr. av
babylonierna, ca 400 år sedan det upprättats. Judarna landsförvisades
därefter till Babylonien och bara ett litet antal av dem blev kvar i
landet.
Ursprungsbefolkningen, palestinierna, blev däremot kvar i Palestina.
Det judiska kungadömet återuppstod inte förrän Herodes den store kom till
makten år 37 f. Kr., ca 100 år senare, år 70 e. Kr., då det blev erövrat
av Titus romerska trupper. En del judar (några få tusen), huvudsakligen
från Jerusalem, blev tagna som krigsfångar av romarna. I detta sammanhang
är det viktigt att påpeka att judiska bosättningar fanns över hela det
romerska imperiet redan före år 70. Bara i Alexandria bodde det över 1
miljon judar.
Efter upproret mot romarna år 135 var det mest Jerusalemjudarna som
fördrevs, men det fanns många nog kvar i Palestina för att bilda ett
religiöst center – dock inte i Jerusalem. Landets ursprungsbefolkning,
palestinierna, blev kvar.
Nästan 2000 år senare, 1948, upprättades en ny israelisk stat i Palestina.
Denna stat gjorde anspråk på landet på bekostan av palestinierna som
alltid hade bott där. Judarna, som vände tillbaka i stora mängder från
hela världen, kastade ut palestinierna med våld. De fick överge sina hem
under tragiska omständigheter. De blev landsförvisade och var tvungna att
fly till de omgivande arabländerna och var hänvisade till att bo i tält
under eländiga förhållanden. FN och stormakterna var behjälpliga vid den
judiska invandringen till Palestina när palestinierna tvingades ut, främst
USA och Sovjetunionen.
Den 14 maj 1948 blev så staten Israel proklamerad. En kvart efter
utropandet erkändes den nya staten av stormakterna, som om Palestina och
palestinierna aldrig hade existerat.
Ändå är de historiska bevisen klara och överväldigande (4 Mos 13: 21-
socialt, kulturellt, traditionellt, samtida pengar osv.) Vi lägger märke
till att de som stöder Israel har dåligt samvete för judarnas skull, och
för att lätta sitt dåliga samvete röstade de för en judisk stat i
Palestina. Men rättvisa kan inte uppnås genom att förvägra palestinierna
deras legitima rättigheter till fördel för andra. Som redan nämnts kan man
inte disponera något som tillhör en annan.
För att ta ett exempel: en amerikan och en ryss har inte rätt att
disponera palestinsk jord, som självfallet inte tillhör honom. En fråga
kan därmed ställas till de som vill tillfredställa sitt dåliga samvete
genom att placera judarna i ett judiskt hemland: Varför inte ge dem en bit
av deras eget land som de kan disponera fritt?
Det vanliga svaret är påståendet om biblisk legitimitet. Enligt denna har
israelerna en biblisk rätt till Palestina. På detta sätt förflyttas vi
från en historisk till en andlig, eller teologisk plattform, och detta
ofta av människor som varken vill ha med Bibeln och teologin att göra. Man
kräver att vi som kristna måste erkänna att sioniststaten Israel har en
biblisk rätt att besitta landet.
Dagens pastorer uppmanas till att vittna till deras fördel som öppet
förnekar att Jesus är Messias och som väntar på en egen messias,
Antikrist. Denna fordran lägger man fram i den heliga Bibelns namn.
Judendomen är varken en ras eller ett geografiskt land, utan en religion.
Judar kan bara finna frälsning på ett sätt, genom Jesus Kristus.
Sett från kristen synpunkt är det lika absurt att erkänna en judisk stat
för judar som att erkänna en stat för kristna!
DEN BIBLISKA LEGITIMITETEN
Många kristna stöder Israel därför att de i god tro menar att de hjälper
Guds utvalda folk att resa tillbaka till "löfteslandet." Vi anser därför
det är viktigt att påminna om vem som är Guds folk och vad löfteslandet är
i ljuset av evangeliet.
LÖFTESLANDET
Palestina är inte ett land som av Gud är bortlovat till dagens israeler.
Grunden till det er följande:
-
Löfteslandet er en andlig symbol, inte en geografisk
realitet.
-
Löftet gavs på vissa villkor.
LÖFTESLANDET ÄR ANDLIGT
Gud lovade Abraham och hans ättlingar ett land. Men begreppet
"löfteslandet", som tänkt av Gud, blev genom alla århundraden förklarat av
Bibeln på detta sätt: Det skulle till slut framträda som en andlig
realitet, inte som en geografisk plats.
Därför sägs det i Hebreerbrevet:
Genom tron bosatte han sig såsom främling i det utlovade landet, likasom i
ett främmande land, och bodde i tält med Isak och Jakob, som voro hans
medarvingar till samma löfte. Ty han väntade på ’staden med de fasta
grundvalarna’, vars
byggmästare och skapare är Gud. (Hebr. 11: 9-10).
Landets andliga karaktär har sina rötter i det Gamla Testamentet. Således
var det inte tänkt att Levi stam skulle få något av landet. Gud var dess
del. Bibeln säger om detta:
Men åt Levi stam gav Mose icke någon arvedel. HERREN, Israels Gud, är
deras arvedel, såsom han har sagt dem. (Jos. 13: 33)
Dessutom säger Psalm 37: 11: "Men de ödmjuka skola besitta landet och
hugnas av stor frid." Vi kan inte säga att alla israeler som lever i
Palestina idag är ödmjuka och rättskaffens. Vidare kan man finna dessa
egenskaper var som helst.
Jesus förklarar detta med att säga att Guds rike inte är synligt eller av
politisk art, men att den finns i den troendes hjärta. När fariseerna
frågade honom när Guds rike skulle komma, visste han mycket väl att de då
menade det universella-politiska sionistiska kejsardömet. Han svarade:
"Och då han blev tillfrågad av fariséerna när Guds
rike skulle komma, svarade han dem och sade: Guds rike kommer icke på
sådant sätt att det kan förnimmas med ögonen, ej heller skall man kunna
säga: 'Se här är det', eller: 'Där är det.' Ty se, Guds rike är invärtes i
eder." (Luk. 17: 20-21).
I modern judendom finner vi många rabbiner som stryker under löfteslandets
andliga dimension. Följande utsaga av den välkände rabbinen Jonathan
Eybeschutz är typisk:
"Det är skrivet: ’Så skolen I få bo det land som jag gav åt era fäder, och
I skolen vara mitt folk, och jag skall vara er Gud." (Hes 36:28) Detta
skulle gälla nutid, anser han.
Gud lovade Abraham att ge honom Kaanans land – men när Sara dog hade han
inte något land att begrava henne i. På vad sätt blev då löftet uppfyllt?
Det är två länder som bär Israels namn: Israels land i himlen, och Israels
land på jorden.
Det heliga landet är det himmelska landet, där det heliga tabernaklet
finns, varifrån ett överflöd av sanning och visdom springer ut. Detta är
det andliga land som har bortlovats till våra fäder och icke den
materiella jorden.
Som vi skall se, är Abrahams avkomma, löfteslandets arvingar, också
medlemmar av en andlig släkt. Detta andliga arv har alltså inget att göra
med släktlinjer i biologisk mening, utan beror på tron på Jesus. Paulus
säger:
"Hören I nu Kristus till, så ären I därmed ock Abrahams säd, arvingar
enligt löftet." (Gal. 3: 29)
Således kan inte judar som vägrar att erkänna att Jesus är Messias och
uttryckligen väntar på en annan messias, av en kristen betraktas som
Abrahams ätt, ej heller som arvingar till löfteslandet, vare sig det nu är
andligt eller geografiskt.
LÖFTET ÄR BETINGAT
Gud tog ifrån judarna arvet redan innan Jesus kom, därför att landet
utlovades på betingelse av trohet mot förbundet. Betingelserna blev inte
infriade och förbundet blev på detta sätt omintetgjort av judarna och inte
av Gud, som då förkunnade upprättandet av ett nytt förbund. Detta nya
förbund är fortfarande förkastat av judarna.
BETINGELSEN
Skulle landet vara geografiskt får vi inte glömma att det utlovats på
bestämda villkor.
Ty Moses sade till judarna:
"Om du icke håller alla denna lags ord, som äro skrivna i denna bok, och
gör efter dem, så att du fruktar detta härliga och fruktansvärda namn
’HERREN, din Gud’, så skall HERREN sända underliga plågor över dig och
dina efterkommande, stora och långvariga plågor, svåra och långvariga
krankheter. Han skall låta komma över dig alla Egyptens sjukdomar, som du
fruktar för, och de skola ansätta dig. Och allahanda andra krankheter och
plågor, om vilka icke är skrivet i denna lagbok, skall HERREN ock låta gå
över dig, till dess du förgöres. Och allenast en ringa hop skall bliva
kvar av eder, i stället för att I förut haven varit talrika såsom
stjärnorna på himmelen; så skall det gå dig, därför att du icke hörde
HERRENS din Guds, röst." (5 Mos. 28: 58-63)
I tillfälle av otrohet är det mycket tydligt att löftet är helt
annorlunda, och det som då har lovats judarna är förfärliga plågor för
deras släkte, såväl som fördrivning från landet. Detta är förbundets
villkor.
FÖRRÄDERIET
Judarna höll inte allt som stod i förbundet, såsom Moses bad dem göra.
Bibeln säger rätt ut att de förrådde Gud genom att tillbe avgudabilder
från grannländerna, som inte kände Gud. De efterliknade till och med deras
seder och offrade sina barn till dessa gudar, istället för att prisa Gud.
Detta är en av orsakerna till att profeten Elia blev så upprörd då Jeriko
blev återuppbyggt till priset av människooffer till Baal
(1 Kon. 16: 30-34; Jmf Jos. 6: 26).
Psalm 106 berättar om de många utslagen av Israels otrohet:
"De gjorde en kalv vid Horeb…De glömde Gud, sin frälsare…och de slöto sig
till Baal-Peor…" de "beblandade sig med hedningarna och lärde sig deras
gärningar."
"De tjänade deras avgudar, och dessa blevo dem till en snara. Och de
offrade sina sina söner och döttrar till offer åt onda andar. Ja, de
utgöto oskyldigt blod, sina söner och döttrars blod".
Detta är orsaken till att profeterna ropade ut sin fordömelse av
forräderiet och kungjorde Guds vrede över Israel: "Hören då detta, I
hövdingar av Jakobs hus och I furstar av Israels hus, I som hållen för
styggelse, vad rätt är, och gören krokigt allt vad rakt är, I som byggen
upp Sion med blodsdåd och Jerusalem med orättfärdighet…och säger: Är icke HERREN mitt ibland oss? …Därför skall för eder skull
Sion varda upplöjt till en åker" (Mika 3: 9-12).
Jesaja profeterade också mot Israel när han sade:
"Hören, I himlar, och lyssna, du jord; ty HERREN talar. Barn har jag
uppfött och fostrat, men de hava avfallit från mig.
En oxe känner sin ägare och en åsna sin herres krubba, men Israel känner
intet, mitt folk förstår intet. Ve dig, du syndiga släkte, du
skuldbelastade folk, du ogärningsmäns avföda, I vanartiga barn, som haven
övergivit HERREN, föraktat Israels Helige och vikit bort ifrån honom!" (Jes. 1: 2-4)
AVSKAFFANDET AV DET GAMLA FÖRBUNDET, OCH UPPRÄTTANDET AV DET NYA FÖRBUNDET
Efter att ha fördömt Israels förräderi, förklarade Gud, genom att tala
genom Jeremia, att förbundet var upphävt av judarna, och förkunnade
upprättandet av ett nytt förbund. Det skulle inte vara likt det gamla,
eftersom den troendes del är Gud själv och inte något land:
"Se, dagar skola komma, säger HERREN, då jag skall sluta ett nytt förbund
med Israels hus och med Juda hus; icke ett sådant förbund som det jag slöt
med deras fäder på den dag då jag tog dem vid handen till att föra dem ut
ur Egyptens land
det förbund med mig, som de bröto, fastän jag var deras rätte herre, säger
HERREN.
Nej, detta är det förbund som jag skall sluta med Israels hus i kommande
dagar, säger HERREN: Jag skall lägga min lag i deras bröst och i deras
hjärtan skall jag skriva den, och jag skall vara deras Gud, och de skola
vara mitt folk." (Jeremia 31: 31-33).
Det är helt klart att detta nya förbund är annorlunda än det som blev
avskaffat, eftersom den inte skulle vara "ett sådant förbund som det jag
slöt med deras fäder".
Skillnaden ligger i den förståelsen att det nya förbundet inte lovar
judarna något geografiskt land.
Istället kommer varje människa som tror på Jesus, grundläggaren av det nya
och universella förbundet, till att få del av Gud. Judarna avvisar
fortfarande Messias Jesus och hans förbund därför att det inte lovar dem
ett geografiskt land, eller tillåter dem privilegiet att upprätta det
världsomspännande sionistiska kejsardöme de vill upprätta.
Som H.G. Wells har skrivit:
"Judarna letar efter en särskild frälsare, en messias, som skall göra
människan fri i processen att återställa det ärofulla Davids och Salomos
riken och tvinga världen att underkasta sig den välvilliga judiska
stövelklacken." (Wells, The Outline of History)
DET UTVALDA FOLKET
Guds val föll aldrig på det judiska staten som många fortfarande tror.
Bibeln säger i verkligheten att Gud valde en man, Abraham, som var aramé
och inte jude, för det fanns inte något israeliskt land före Abraham. Det
är därför fel att tro att judendomen är en ras. Moses betonade detta genom
att säga till judarna:
"Och du skall betyga och säga inför HERRENS, din Guds, ansikte: Min fader var en hemlös aramé…" (5 Mosebok 26: 5).
Meningen med Abrahams kall var skapandet av en andlig miljö för att ta
emot Messias. Guds mening var inte att välja ut ett folk på politiska
skäl, men för att sända Messias, som "kom till sitt eget och hans egna
togo icke emot honom."
"Men åt alla dem som togo emot honom gav han makt att bliva Guds barn, åt
dem som tro på hans namn." (Joh. 1:1-12) Enligt kristen teologi är
därför Guds folk internationellt och bygger på tron på Jesus.
Tidigare hade Jesus sagt till judarna:
"…ty om I icke tron att jag är den jag är, så skolen I dö i edra synder." (Joh. 8:24)
Vidare sade Jesus till dem:
"I haven djävulen till eder fader, och vad eder fader har begär till, det
viljen i göra. Han har varit en mandråpare från begynnelsen, och i
sanningen står han icke, ty sanning finnes icke i honom. När han talar
lögn, då talar han av sitt eget, ty han är en lögnare, ja, lögnens fader." (Joh. 8:44)
"Vad säger vi till dem idag? Enligt Bibeln är Jesu lärjungar de sanna
judarna och kyrkan det äkta Israel. Fördömer inte Jesus hebreerna som
falska judar och synagogan som Satans hus?" (Upp. "2:9; 3:9)
Detta är anledningen till att Paulus säger:
"Hören I nu Kristus till, så ären I därmed ock Abrahams säd, arvingar
enligt löftet." (Gal. 3:29)
"Han inbjöd därför judarna att omvända sig till
tron på Jesus, för att därvid
bli medlemmar av Guds folk." (Rom 11: 23).
Det är därför inte tal om att förkasta judarna som människor, men Israel
som stat. Judarna är tvärt emot inbjudna att träda in i Jesu hjord för att
bli en del av Guds universella folk!
Den kristna kärleken till nästan förbjuder oss att låta dem begravas i
sina egna fel, genom att uppmuntra dem till att tro att de är Guds utvalda
folk, tillbaka i det heliga landet. För vi måste förstå att judarna, som
ännu förnekar att Jesu är Messias, bär inom sig Antikrists säregna
karaktär. Som Johannes förkunnade:
"Vilken är ’Lögnaren’, om icke den som förnekar att Jesus är Kristus.
Denne är Antikrist…" (1 Joh. 2: 22).
Både kristna och muslimer erkänner Jesus som Messias. Muslimerna betraktar
honom dock bara som en profet och inte som Guds son. Vi finner också
anhängare till Jesus i buddhismen och hinduismen, men där är han betraktad
som en vishetslärare och inte Guds Son. Den som inte bekänner Jesus som
Guds son är enligt Bibeln och Johannes att betrakta som en liten
antikrist! (Se bibelordet i början).
Johannes profetia om Antikrist kan inte gälla de som tror att Jesus är
Herre, men däremot de som förkastar honom som Messias. Antikrists säregna
egenskaper kan bara finnas hos judarna, som rakt av förnekar Jesus, och
väntar på en annan messias, nämligen Antikrist.
Vi får inte bli förvånade över denna radikala förändring i judarnas öde.
Låt oss komma ihåg vad Jesus sade då en romersk officer uttryckte sin tro
på honom:
"Och jag säger eder: Många skola komma från öster och väster och få vara
med Abraham, Isak och Jakob till bords i himmelriket,
men rikets barn skola bliva utkastade i mörkret därutanför; där skall vara
gråt och tandagnisslan."
(Matt. 8:11-12).
Begreppet "det utvalda folket" blev därför, med Jesu ankomst, förändrat
från att gälla ett fanatiskt stamfolk till att bli en internationell
realitet. I texten ovanför fördömer Jesus "rikets barn" (Israel) därför
att de vill tolka judendomen på ett politiskt och rasistiskt sätt.
Detta är orsaken till att Jesus vägrade att bli konung i en judisk,
politisk stat: "Mitt rike är icke av denna världen", sa han. Många judar anklagar honom
ännu för att han inte ville leda den sionistiska rörelsen mot romarna. De
menar att om han hade varit "en god jude" skulle han "förstått och haft
medlidande med de judiska män, kvinnor och barn som hade litat på honom på
grund av hans övernaturliga krafter."
De hoppades, precis som Judas Iskariot och zeloterna att han skulle bruka
dessa krafter för att tjäna Israels politiska kungadöme, därav deras
besvikelse och sorg.
Johannes talar om för oss vad som hände efter undret med de 5000 som blev
mättade i öknen:
"Då Jesus förstod att de tänkte komma och ta honom med
våld för att göra honom till konung, gick han från dem och upp på berget,
han själv allena" (Joh. 6:15).
Motsättningen mellan Guds rike och Israels rike är tydlig i Jesu tal, där
han anklagar det sionistiska rikets söner och dömer dem till att kastas ut
"i mörkret därutanför" (Matt. 8:12).
En av sidorna av konflikten är rikets universalitet. Jesus förklarar att
universaliteten betyder att alla människor är välkomna i Guds rike,
oavsett deras ras eller språk. Men för judarna betyder det att de är en
överklass, och att de är förbehållna universella privilegier.
Allaredan hundratals år före Kristus hade profeterna utvidgat utvaldheten
till att gälla alla raser. Gud talade genom profeten Jesaja 800 år f.Kr.,
och sade:
"den tid kommer, då jag skall församla alla folk och tungomål; och de
skola komma och se min härlighet." (Jesaja 66: 18-21) Detta val av präster
från olika länder bland de ickejudiska länderna är ett obestridligt bevis
på äktheten av Jesu Kristi universella prästerskap. Vilken slutsats kan vi
dra av detta? Paulus svarar; "Huru är det alltså? Vad Israel står efter,
det har det icke fått; allenast de utvalda hava fått det…" Med de utvalda
menas Jesu lärjungar.
ISRAEL: ETT TECKEN I TIDEN
"Sionism är ett uttryck av judarnas vägran att assimilera sig. Om judarna
har lidit, är det bara för de har ansett sig vara ett utvalt folk." Så
säger en okänd författare.
Eftersom judarna som är samlade i Palestina från alla håll i världen inte
är Guds folk tillbaka i löfteslandet, vad är då den profetiska meningen
med med återupprättelsen av en judisk stat? Det är "ett tecken i tiden." I
religiösa kretsar är det ofta tal om "tidens tecken," utan att det
preciseras vilka tider som menas med "tidernas ände."
Jesus talade om dessa tider genom att säga:
"Jerusalem skall bliva förtrampat av hedningarna, till dess att
hedningarnas tider äro fullbordade." (Luk. 21:24)
Tiderna som omtalas är därför tidernas ände för hedningarna, och Israel är
ett tecken på slutet av den tid som är uppmätt för dem. Sedan Jesus kom
ned till jorden är de människor hedningar, som förnekar att Jesus är
Messias. Denna förnekelse gör dem till en symbol för hedendomen i alla
dess aspekter. Detta är Antikrist.
Då judarna förbjöd apostlarna att tala om Jesus, bad apostlarna till Gud
och sade:
"Ja, i sanning, de församlade sig i denna stad mot din helige tjänare
Jesus, mot honom som du har smort: Herodes och Pontius Pilatus med
hedningarna och Israels folkstammar."
Ordet "mot" avslöjar det antikristliga sinnelag som bor i Israels folk.
Detta sinnelag var aktivt redan före upprättandet av en judisk stat.
Detta är orsaken till att Johannes säger att Antikrist skulle komma i
framtiden, men att antikrists ande, som är förkastandet av Jesus och alla
redan var i världen på hans tid, i judarna som motarbetade Kristi
apostlar.
"Ty var en ande som icke så bekänner Jesus, han är icke av Gud och den
anden är Antikrists ande, om vilken I haven hört, att han skulle komma,
och som redan nu är i världen."
Som Paulus säger:
"Redan är ju laglöshetens hemlighet verksam; allenast måste den som ännu
håller tillbaka först skaffas ur vägen." Denna hemlighet håller just nu på
att manifestera sig och kommer att vara som starkast vid Antikrists
tillträde, den som Paulus kallar "fördärvets man." (2 Tess. 2:7)
Vid tidernas ände skall det uppenbaras för oss att Antikrist visar sig och
gör stora tecken och under som Jesus sade: "för att om möjligt förvilla
jämväl de utvalda." (Matt. 24,24). (Judarna vill ha oss att tro
att Israels återuppståndelse är ett stort "tecken och under och en
uppfyllelse av profetiorna i det Gamla Testamentet.")
Men vi vet att de profetior som de håller fram handlar om judarnas
tillbakakomst från exilen i Babylonien under det sjätte århundradet f.Kr.
Vi får inte låta oss bedras på denna punkt.) Denna gång är det inte Gud
som har gett dem landet, de har stulit, konfiskerat och bedragit för att
de själva skulle få det.
Just nu är tiden inne till att förstå profetiorna i det Nya Testamentet
angående slutet på hedningarnas tider, före Jesu tillbakakomst. Vi kommer
till att upptäcka vilka dessa hedningar är. Jesus sade om denna tid:
"När I nu fån se förödelsens styggelse, om vilken är talat genom profeten
Daniel, stå på helig plats – den som läser detta, han give akt därpå." (Matt. 24: 15).
Johannes talar också om Antikrists sista uppträdande
(Joh. Upp. 17: 8). Den kommer till stånd i de "heligas läger" eller det
heliga landet, Palestina, och särskilt i den "älskade staden", där det
enligt Johannes uppenbarelse är Satan, och inte Gud, som skall samla
Antikrists anhängare från världens alla hörn till strid, inte för att
skapa fred. (Upp. 20: 7-9)
Återupprättelsen av staten Israel, vars innevånare kommer från "världens
fyra hörn till det heliga landet", är ett tecken på apokalyptiska tider.
Dess närvaro ger förvarsel om Antikrists planer. Nu är tiden inne att
försöka förstå Johannes gåta:
"Här gäller det att vara vis; den som har förstånd,
han räkne ut betydelsen av vilddjurets tal, ty det är en människas tal.
Och dess tal är sex hundra sextiosex." (Upp. 13: 18)
Detta är Antikrist.
DEN KRISTNES HÅLLNING
Hur skall då en kristen förhålla sig till den nuvarande israeliska staten?
Tiden har kommit för att tänka efter, för att därmed kunna använda dessa
ord som av Uppenbarelseboken är riktade till de som fortfarande vill vara
Jesu vittnen:
"Och mig blev sagt: ’Du måste än ytterligare profetera om många folk och
folkslag och tungomål och konungar." (Upp. 10: 11)
När Gud i våra apokalyptiska tider har sänt en befallning till sina
apostlar, där han åter ber dessa att profetera emot hans fiender, så är
det därför att de flesta apostlarna är bedragna av Antikrist, som de inte
igenkänner. Istället för att hota honom har de inlett goda förbindelser
med honom. Johannes uppenbarelse påminner dem därför om deras plikter som
apostlar och vittnen: Efter att ha varit tysta, bör de åter tala mot
Kristi fiende Israel.
Då Kristus Jesus kom blev han inte emottagen av sitt folk. Men hans eget
folk tar gärna emot Antikrist….
Inte några kristna kan erkänna legitimiteten av en israelisk stat i
Palestina utan att förneka sig själva som kristna, ty om man gör det,
medger de samtidigt att Kyrkan inte är det sanna Israel och att Jesus inte
är Messias.
Jesus sade: "Ingen kan tjäna två herrar." Vi kan inte tjäna Jesus Kristus
och Israel på samma gång. Vi kan inte behålla vårt vittnesbörd om Jesu
Kristi som sann Messias utan att fördöma Israels falska messianism. Detta
vet judarna. I en så viktig sak är tystnad och neutralitet ett tecken på
ljumhet:
"Jag känner dina gärningar: du är varken kall eller varm. Jag skulle önska
att du vore antingen kall eller varm. Men nu, då du är ljum och varken
varm eller kall, skall jag utspy dig ur min mun." (Upp. 3: 15-6)
Du måste därför göra ett val, och sedan blir vi dömda utifrån våra
gärningar.
Det är inte genom att erkänna Israel en kristen visar sin trohet, utan
genom att inbjuda judarna till att erkänna Jesus.
Gå tillbaka till Svenska sidan
|