Tankar om skapelse och evolution
Av Jan Ermefjäll
Skapelse och evolution har debatterats på
sista tiden och är ett ämne som engagerar. Evolutionsteorin
har i Sveriges skolor under 1900-talet trummats in i folksjälen
och ingår intressant nog också i begreppet ”politisk
korrekthet”, vilket vi strax skall återkomma till.
Inte minst har utvecklingsläran utnyttjats av de styrande för
att rasera den kristna tron och främja ateismen. Som en jämförelse
kan nämnas att engelska biologiböcker är mer öppna
för tanken på en övernaturlig skapelse.
Hur förhåller sig då evolution
och skapelse till vetenskap? Låt oss reda ut det genom att
först definiera vad vetenskap är. Det är en källa
till kunskap genom att använda sig av den vetenskapliga metoden.
Till sin definition är vetenskapen empirisk och experimentell.
Den arbetar normalt med naturens regelbundna funktioner i nutid.
Vetenskapen kan exempelvis förklara hur människokroppen
fungerar, men inte vad en människa är eller hur hon uppkommit.
Vetenskapen är därmed en begränsad kunskapskälla.
Den andra källan till kunskap är genom auktoritetstro.
Exempelvis att någon lärare eller forskare berättar
för oss hur saker och ting gått till, typ genom evolution.
Skapelsetroende anser att Gud har kommunicerat med oss i Bibeln.
När vi då kommer till frågorna om människans
ursprung, har vi lämnat det experimentella området och
passerat gränslandet mellan naturvetenskap och livsåskådning.
Forskaren utgår alltid från en världsbild när
han eller hon formulerar hypoteser, tolkar data och drar slutsatser.
I Nationalencyklopedin (2002), artikeln om vetenskap, diskuteras
inte dessa grundläggande förutsättningar. Det gör
att såväl evolutionsteorin som tron på skapelse
befinner sig utanför den rena naturvetenskapen. Den förra
baserar sig på naturalistisk filosofi och är en tro på
att naturen eller den fysiska verkligheten är allt som finns.
Den viktigaste konsekvensen av naturalism som grund för all
allmänt spridd vetenskaplig forskning innebär att man
förnekar alla andra kunskapsvägar. Utvecklingsläran
är en tolkningsmodell utifrån den ateistisk-materialistiska
livs - och världsåskådningen.
Darwins bok, ”Om arternas uppkomst”(1859),
försöker övertyga läsaren om riktigheten i teorin
om det naturliga urvalet. Urvalet skulle ersätta gudomlig skapelse.
Däremot diskuterar han mycket litet själva arternas uppkomst
vilket gör att boktiteln är ganska missvisande. Darwins
djupare budskap är alltså livsåskådningsmässigt.
Han förespråkar naturalism och ytterst ateism. Som en
följd av den dåvarande utvecklingsoptimismen blev Darwin
snabbt populär. I naturen fann man dock mycket litet stöd
för hans idéer. Återupptäckten av Gregor
Mendels ärftlighetslagar gjorde att Darwin var i det närmaste
bortglömd vid 1900-talets början. Först under 1930-talet
fick hans idé en renässans. Det var den så kallade
moderna syntesen eller neodarwinismen som blev populär fram
till 1970-talet. Då visade paleontologernas utgrävningar
att arterna inte hade uppkommit genom små och stegvisa förändringar.
Organismerna tycks ha uppstått färdiga och samtidigt
utan övergångsformer i den så kallade kambriska
explosionen. Sedan dess befinner sig evolutionsteorin i en kris.
Utomlands har kritiken mot Darwin och evolutionismen tilltagit under
de senaste decennierna. I Sverige råder dock konsensus kring
evolutionsteorin och den akademiska kritiken lyser med sin frånvaro.
Ett undantag utgör Föreningen Genesis och dess arbete.
Det är mot denna bakgrund som Europeiska Unionen har antagit
en resolution mot den bibliska tron på skapelse och ”Intelligent
Design”. EU vill förbjuda skolan att upplysa om andra
ursprungsformer. EU vill alltså ha inskränkningar i yttrandefriheten
och byta ut kritiskt tänkande mot prägling i ateistisk
evolutionism. Alternativet hade varit att skolan börjar undervisa
mera i ren naturvetenskap, vilket sannolikt skulle vara av stort
värde. Men detta gör man alltså inte, frågan
är varför?
En förklaring, det kan finnas flera, till denna intolerans
är att evolutionisterna inte kan bemöta oliktänkande
forskares vetenskapliga kritik mot evolutionsteorin.
Här är några kortfattade exempel på den kritik
som förts fram:
1. Universum styrs av ett femtontal fint kalibrerade
naturkonstanter, såsom elektronladdningen, gravitationskonstanten
och ljushastigheten. Dessa konstanter måste ha mycket speciella
värden i förhållande till varandra, annars finns
inga förutsättningar för liv. Talar emot slumpen.
2. Evolutionsteorin kräver en mycket gammal jord. Många
tecken finns på att de geologiska formationerna är
snabbt bildade under en eller flera stora katastrofer. Trovärdiga
dateringsmetoder pekar mot en ung jord.
3. Det komplexa livet uppenbarar sig helt utan evolutionära
föregångare, i ”kambriska explosionen”.
4. Beroende på vilka delar av generna man studerar, kan
människan vara närmast släkt med råttan,
babianen, bönan, rockan och ormen. Hela resonemanget om släktskap
är fel.
5. De av evolutionsteorin förväntade sekvenserna, dokumenterade
i fossil, saknas mellan huvudgrupper av organismer.
6. Samverkande förändringar krävs för att
komplexa organ och funktioner skall fungera och kan inte förklaras
med mutationer.
7. Information i den genetiska koden uppstår inte av sig
självt.
8. Naturen strävar mot nedbrytning – utom evolutionsteorin.
9. Utvecklingslärans historia är kantad av förfalskningar
– Haeckels teckningar av embryon, bedrägerier –
”Piltdownmänniskan”, misstag – ”Urfågeln”
som ansågs vara en mellanform var en fågel. Alla människans
”rudimentära” organ som har visat sig ha funktion,
etcetera.
Innan den naturalistiska filosofin fick sitt genombrott
gjordes de riktigt stora framstegen inom naturvetenskapen av vetenskapsmän
som var djupt troende människor.
Här kan nämnas några verkliga giganter som Isaac
Newton, Galileo Galilei, Albert Einstein, Robert Boyle, Louis Pasteur
och Michael Faraday. Gudstron har hos dessa varit en integrerad
del av eller förutsättning för deras vetenskapliga
gärning och inspirerat dem till att tänka i banbrytande
riktningar.
Vad många i dag verkar ha glömt bort är att den
moderna vetenskapen växte fram i det kristna Västerlandet,
som ett resultat av den kristna tron.
Den kristna världsbildens betydelse för vetenskapens framväxt
har sammanfattats av Stefan Gustavsson, Credoakademin, på
följande sätt:
”Gud är ordningens Gud – därför finns
det lagar i naturen.
Gud är den ende Guden – därför är lagarna
konsekventa.
Människan är Guds avbild – därför är
det möjligt att förstå Guds värld.
Universum är skapat och ej nödvändigt – därför
är observation nödvändigt.
Universum är ej gudomligt eller besjälat – därför
är det ej farligt med experiment.”
Till sist, för att förutsättningslöst
komma fram till vilken förklaringsmodell, evolution eller skapelse,
som bäst stämmer med verkligheten är det av vikt
att läsa och jämföra olika material.
Litteratur
Annala, Vesa: Ursprungsfrågor i fokus – Skapelsetro
– Intelligent Design – två alternativ till utvecklingsläran
Gustavsson, Stefan: Kristen på goda grunder – om sanning
i en tid av tvivel
Molén, Mats: Vårt ursprung ? – Om universums,
jordens och livets uppkomst samt historia
Stenungsgaard, Peter: Vetenskap och tro – Om hur gudstro och
rationellt tänkande samverkar inom vetenskapen
Wilder-Smith, A. E.: Man’s Origin. Man’s Destiny –
A Critical Survey of the Principles of Evolution and Christianity.
|