Nåd i bedrövelsen

"Dessa äro de som komma ur den stora bedrövelsen, och som hava tvagit sina kläder och gjort dem vita i Lammets blod" Upp 7: 14.

Herren har aldrig lovat oss en rosen-strödd väg till himlen. Medan han vandrade här på jorden, skildrade han många gånger vägen till himlen som så svår, att stora skaror avföll från honom. Också Paulus sade, att vi skall ingå i Guds rike genom många bedrövelser.

I detta bibelord talas det uttryckligen om stor bedrövelse. Det är möjligt, att med den avses en alldeles bestämd tidsperiod i Herrens församlings historia. Men varje enskild kristen har ibland fått gå igenom tider av stor bedrövelse. Därför kan vi tillägna oss detta ord. Vi har också fått gå igenom "den stora bedrövelsen" efter måttet av den förmåga att bära bördor, som givits åt var och en av oss.

Då jag en gång själv fick uppleva en sådan "den stora bedrövelsens tid", fann jag tröst i en tanke, som jag fann i Arndts bok "Den sanna kristendomen". Han säger där på ett ställe:
"Den här vägen har de heliga också fordom vandrat till härligheten."

Jag befann mig således inte alls på min egen väg och inte heller på orätt väg, inte ens på någon speciell väg, utan helt enkelt på samma väg som andra heliga har gått mot härligheten. Och såsom Herren har vårdat sig om de heliga fordomdags, så skall han också ha omsorg om mig. De "stora bedrövelserna" hör alltså väsentligen ihop med alla heligas liv, och inte händer det mig någonting märkvär­digare än det, som har hänt och kommer att hända med andra. Endast ett är nödvändigt.

Dessa Herrens egna, som kommit från den stora bedrövelsen, hade tvått sina kläder vita i Lammets blod. Annars hade de inte kunnat gå igenom de svårigheter, som de måste gå igenom.

Lammets blod hade tagit bort också de sista molntapparna och syndastrimmorna mellan Herren och dem. Förbindelsen till honom var levande och obruten. Häri låg hemligheten med deras kraft. Herrens nåd i den helige Ande var deras kraft. Och den som verkligen fått smaka denna nåd, förstår vilken övernaturlig kraft som då fyller själen. Inte ens tortyr och martyrdöd kan bringa ur jämvikt en kristen, som fyllts med kraften av den helige Andes nåd.

Häri ligger segrarnas hemlighet. Häri ligger också hemligheten med martyrernas kraft. Denna övernaturliga kraft kan vara så stark, att en människa kan sjunga tacksägelse- och lovsånger på bålet. Den helige Ande gör den osynliga världen så verklig, att alla timliga lidanden liksom glömmes bort.

Sträva också du efter att fyllas med den helige Andes nåd och kraft, så kan också din sjukbädd bli en plats för tacksägelse och lovsång. Jag har sett människor, som under otroligt svåra lidanden har varit fyllda med en sådan tackets och lovets Ande, att de för mig varit rentav under av nåd. Och om Gud förmått göra detta under i någon annans liv, varför skulle han då inte kunna göra det med dig och mig.

Herre, mitt kristenliv är bara ord, kraftlöshet och yttre övningar, om du inte fyller mitt hjärta med din övernaturliga nåd och kraft Du uppmanar i ditt Ord dina egna att uppfyllas med helig Ande. Rena mitt hjärta i Lammets blod och gör det så rent, att det kan fyllas med all Guds fullhet till ditt namns ära.

Bibelord att meditera över: Ef 3: 14-21. Ef 6: 10-18.

Från "Tröstens Gud" av Urho Muromaa.