DANSEN
RUNT GULDKALVEN – DEL 5
av
John S. Torell |
|
fortsättning
från föregående
sida
CYRUS
SCOFIELD FÖRFLYTTAS TILL EN TJÄNST INOM HEMLANDSMISSIONEN
På
hösten 1886 erbjöd den amerikanska hemlandsmissionen
Cyrus arbete som deras superintendent för samfundet
i delstaterna Louisiana och Texas. När församlingen
First Congregational fick höra att han fått detta erbjudande,
ansåg de att Cyrus inte skulle anta det. Åter kan vi
se hur kyligt Cyrus tänkte. Utan att rådfråga församlingen,
berättade han för dem i november 1886 att han skulle
ta tjänst som "arbetande" superintendent tills
styrelsen hade funnit en permanent lösning på våren
1887. Missionsstyrelsen gick med på att betala en del
av Cyrus lön. Han informerade även församlingen att
han planerade vara borta från kyrkan mellan juli och
oktober 1887.
Cyrus
gav lektioner på KFUM i Dallas varje vecka. År 1888
hade församlingen vuxit till 250 medlemmar, och trots
läran om att uppryckandet skulle ske när som helst,
och att Kyrkan hade misslyckats stort, ledde Cyrus dem
till att åtaga sig ett byggnadsprojekt under år 1889,
en byggnad som sedan användes av församlingen fram till
år 1950.
Den
22 december 1888 födde Hettie en son som fick namnet
Noel Paul. Samma år trycktes och distribuerades en bok
av Cyrus med namnet, “Rightly Dividing the Word of Truth”
(att rätt dela ut sanningens ord). Den första utgåvan
trycktes av förlaget Plymouth Brethren House, Loizeaux
Brothers i New York. Den innehöll profetior enligt Darbys
undervisning och budskapet att kyrkan hade misslyckats
och att det inte fanns något hopp för världen. Detta
liknar Harold Camping på Family Radio, som förkunnar
att kyrkans tidsålder är förbi och bara Camping och
hans folk kommer att klara sig.
Från
och med nu använder Cyrus kyrkan i Dallas som en bas
för att säkra hans inkomst, men han accepterar alla
kallelser att tala, i Texas och på andra platser. Då
församlingen inte ville bli av med honom helt och hållet
fick de stå ut med att han faktiskt uppbar full lön
fast han i praktiken bara var deltidspastor.
I
egenskap av superintendent i den amerikanska hemlandsmissionen
tog aldrig Cyrus upp sin dispensationalistiska undervisning
med sina överordnade. Istället grundade man kyrkor under
åren 1888-1893. En rad skolor startades; bland dem Rio
Grande Training School för mexikanska arbetare i El
Paso, Texas. Cyrus var också styrelseordförande i Förtroendemännens
Råd
på
Lake Charles College, ett av samfundens skolor i Louisiana
City. Cyrus skrev till sina överordnade att han föredrog
att bygga kyrkor i välbefolkade områden och städer.
Eftersom han var en dispensationalist, lade han grunden
till skolor som senare skulle användas för att förmedla
John Darbys undervisning till framtida generationer
i USA. Cyrus var också huvudman för Southwestern School
of the Bible i Dallas, som senare blev Dallas Theological
Seminary.
År
1892 belönade Cyrus sig själv med en "doktorsgrad"
och började använda titeln "dr. Scofield."
Det finns inga officiella källor som nämner att han
blev teologie dr. I november 1893, bad hemlandsmissionen
honom att som superintendent också åtaga sig Colorado
med närliggande områden. Kyrkan i Dallas gav honom fem
månaders semester varje år så han kunde sköta det resande
som blev följden av den utökade tjänsten. År 1895 blev
han kallad till pastor i en kyrka i Massachusetts, jag
vet inte vad den hette, men det kan ha varit Trinitarian
Congregational Church i Northfield. Under dessa år deltog
han också regelbundet i Niagaras Bibel Konferenser som
ett "stort" namn.
År
1880 publicerade Cyrus två saker, ett månadsmagasin
som kallades “The Believer,” som gavs ut nio gånger
och avslutades i mars 1891. Den andra publikationen
var en början på hans Comprehensive Bible Correspondence
Course. År 1914 togs denna kurs över av Moody Bible
Institute i Chicago. Tusentals av deras studenter har
under årens lopp blivit utbildade i Lacunza-doktrinen
om den misslyckade kyrkan, den omedelbart förestående
Kristi ankomst och att de som kristna ovillkorligen
måste stödja sionismen.
Grundläggningen
av den misslyckandeteologi som fick kristna i USA att
lämna över all politik, utbildning, affärer och den
gryende underhållningsindustrin till de ogudaktiga var
nu i full gång, och leddes av Scofield och hans “kompisar.”
Istället för att dra nytta av uppfinningar som filmkamera,
radio, fonograf etc., syndbelades alltihop och predikanter
inom dispensationalismen sade att det var bättre att
“ge det till Djävulen," eftersom de ändå skulle
ryckas upp i himlen när som helst.
Att
Bibeln togs bort ur allmänna skolor, att förbjuda bön
till Gud i Jesu namn samt legaliseringen av aborter
kan vi tacka Scofield för. Amerika är vad det är idag,
därför att kristna under 1800-talet inte tog emot kraft
nog från Gud för att stoppa den förbannade lära som
Scofield och hans hantlangare förkunnade. Det fanns
starkt hängivna kristna på Scofields tid, men den kristna
kyrkan lyssnade inte på varningar från dessa.
EN
VARNING FRÅN 1927
Medan
jag höll på med nyhetsbrevet fick kontoret ett e-mail
från Pharisee Watch som sänds ut av “Strait Gate Ministries.”
De introducerade boken The Gospel of the Kingdom
av Philip Mauro från 1927. I sin bok tog Mauro
ställning mot Scofields arbeten, och när jag läste en
del av introduktionen till denna bok blev jag mycket
berörd i min ande.
Före
detta visste jag inte något om Philip Mauro och hade
aldrig sett hans bok. Om man inte vet att det finns
så letar man inte efter det. Men den Helige Ande visste,
och då Han i nästan 6 veckor hade lett mig i mitt skrivande,
ledde han så att denna bok kom till min kännedom. De
som arbetade på kontoret visste inte vad jag höll på
att skriva, eftersom jag sitter och skriver i en annan
lokal. Jag såg även att Straight Gate Ministries hade
de böcker som är skrivna av min gode vän Gordon Ginn.
För
att 'utbilda' mig själv sökte jag upp Philip Mauro på
Google och blev beklämd över att det finns så mycket
som jag fortfarande inte vet. Men jag fick reda på detta:
Philip
Mauro (höger), 1859-1952, var en jurist som fick anställning
vid Förenta Staternas högsta domstol den 21 april 1892
och handlade patentmål vid denna domstol. Han var rätt
duktig i sitt yrke och blev välkänd i företagskretsar
i USA. Sedan han gift sig brukade familjen besöka en
episkopalkyrka.
Vid
ett tidigare tillfälle (ett gudomligt sammanträffande)
hamnade han en kväll i en liten kyrka i New York, men
trots att han inte gillade den, fortsatte han att gå
dit. Den 24 maj 1903, då han var 45 år, överlämnade
han sig åt Kristus och blev född på nytt. Kyrkans namn
var Gospel Tabernacle och pastorn hette Albert Benjamin
Simpson (1843-1919), grundare och ordförande i Christian
and Missionary Alliance. Fast han var påverkad av dispensationalism,
var Simpson en stor evangelisk predikant med en stark
önskan att se de förlorade frälsta och med missionsfält
etablerade runt om i världen. Så småningom skrev Mauro
en rad böcker och blev stark i sin undervisning mot
läror av Darby, Scofield och kristen sionism.
I
boken The Gospel of the Kingdom tar den
djupt kristne Mauro itu med Scofield och de falska läror
som denne har spytt ut över kristenheten i världen.
Jag skall här delge er en bit av introduktionen till
boken som är skriven 1927, när Philip hade varit kristen
i 23 år, och själv var 68 år, citat:
“Av
en tillfällighet blev jag medveten om i vilken grad
– mycket mer än jag trott – det moderna system som
kallas dispensationalism har accepterats bland ortodoxa
kristna; och i vilken grad – också i motsvarande grad
– som den nuvarande 'Scofield Bibeln' (som är huvudorganet
i detta system) har tillskansat sig den plats som
tillhör Guds Bibel allena. …dispensationalismen måste
ha en 'egen Bibel’ för att kunna göra propaganda för
dess besynnerliga doktriner, då de inte står att finna
i Guds Ord.
“Att
en bok existerar där falska människoord är tryckta
jämte Guds Ord, på samma sidor som den Levande Gudens
Ord, orsakar mig stor sorg; och att denna vidriga
blandning av det dyrbara och det ondskefulla saluförs
som 'Bibel,' försett med en människas namn.
“Det
är störande att veta, att jag förut inte bara trodde
och lärde dessa nyheter själv men att jag till och
med kände mig överlägsen på grund av det och att mina
känslor visade ett förakt för de som inte hade tagit
emot det 'nya ljuset' och inte kände till denna nya
metod att 'rätt kunna rannsaka Guds ord efter sanningen.'
Ty jag trodde helt och fullt på vad det stod i en
annons som förkunnade:
‘Tolv
goda skäl till varför du skall använda SCOFIELDS REFERENSBIBEL
— Och Scofield-Bibeln utgår från EN DISPENSATIONALISTISK
SANNING, det går ej att förstå eller bruka Guds ord
på annat sätt än det här.'
“Vilken
fälla detta är för människors andlighet, efter hundratals
år av mäktiga bibeltolkare som vi fick av Gud till
lärare innan den 'dispensionalistiska sanningen (eller
misstaget) upptäcktes.'! Och vilken skymf mot tusentals
kristna idag, som inte behöver skämmas, och som aldrig
har accepterat detta nyuppfunna system.
“…Enligt
den nya dispensationalismen, förkunnade inte Herren
och Johannes Döparen att Guds Rike skulle komma som
det faktiskt gjorde, när Anden föll från höjden på
pingstdagen. Istället förkunnar man ett jordiskt rike,
som de världsligt inriktade judarna och deras lärare
förgäves söker; då det jordiska riket Israel inte
är ett andligt Guds rike (detta är ännu mer sant idag).
“…
Evangelisk kristenhet måste rensa ut denna surdeg
som heter dispensationalism om den skall kunna återställa
sin forna kraft och driva ut dess onda inflytande.
“Slutligen
är det passande i dessa rader att man uppmärksammar
… det slående viktiga faktum att hela den ‘dispensationalistiska
undervisningen' är modernistisk i hög grad, för
den blev till i en tid i vilken dess skapare fortfarande
är ihågkomna, men ändå var helt okända i sina yngre
dagar. Denna lära är nyare än darwinismen.
“Tänk
på vad det innebär att ett utstuderat stadfäst och
förståeligt system, som omhuldar radikala lärosatser
i viktiga ämnen som predikan och att vara i Jesu Kristi
tjänst, de fyra evangeliernas karaktär och ‘dispensationella
plats', Guds rikes beskaffenhet och era, bergspredikan,
evangelium om riket och andra bibelämnen av stor vikt,
att ett system av läror som motsäger allt det som
varje kristen och varje pastor har hållit för gott
och lärt ut från början av den kristna eran, att det
plötsligt skulle uppenbaras ett nytt system i den
senare delen av artonhundratalet, att få det accepterat
av många av de mest prominenta kristna är otroligt,
ett fenomen! Ty dispensationalismen är en modern företeelse.
Men det är en modernism av mycket fördärvlig sort,
till den grad att den måste ha en egen 'bibel' för
utbredandet av sina underliga doktriner, eftersom
de inte finns i Guds Ord.
“…
detta moderna system för ‘dispensationalistisk undervisning’
är en källa till oenighet och splittring mellan Kristi
efterföljare, som i den kris som nu är, borde tätt
förenas mot otrons och avfallets mäktiga krafter;
alltmer som det tenderar att misskreditera Vår Herre
Jesu tillkommelse hos många, och att det pådyvlar
Guds Ord många spekulativa detaljer som inte står
att finna i Bibeln.”
(Slut citat)
SCOFIELDS
MAKTMISSBRUKARE I DALLAS
Det
fanns en rad förmögna och politiska maktmänniskor bland
medlemmarna i kyrkan i Dallas. Familjen John Craven
(Fru Craven var en medlem av familjen Dealey som hade
Dallas Morning News. Familjen Samuel Dealey (Dealey
Bros Wholesale Lumber Co). Familjen George Dealey
(redaktör på Dallas Morning Newspaper, senare ordförande).
Fitzhugh Hawkes familj (föreståndare för Sanger Brothers
varuhus). Theodore Moshers familj (Mosher Stål). Thomas
J. Jones familj, ekonom på Mosher Stål (fru Jones tillhörde
denna familj).
Många
kyrkor i USA idag är svårt anlupna av frimureriet. George
Bannerman Dealey var medlem i Westminsters Presbyterianska
Kyrka den senare delen av sitt liv. Men han var djupt
inblandad i det ockulta, som 33:e gradens frimurare
i Skotska Ritens Frimureri som skattmästare, och han
var också medlem i Röda Korset i Constantine. Troligtvis
var det han som introducerade Cyrus i frimurarcirklar
och särskilt Lotus Club i New York.
Det
är ibland omöjligt att spåra flödet av pengarna i detta,
ty Scofields handläggare såg till att ingen redogjorde
för dessa pengar. Därför blir min slutsats den, att
någon beredde vägen för Cyrus, ekonomiskt, politiskt,
och öppnade dörrar för honom. Han reste vitt och brett
och det var omöjligt för honom att finansiera allt detta
på sin lön.
SCOFIELD
FÖRENAR SIG MED D.L. MOODY
År
1893 gjorde den amerikanska ekonomin en djupdykning
i vad som kallades "Paniken 1893.” Jag har beskrivit
detta i nyhetsbrevet september-oktober 2006. Detta förorsakade
en nedgång för Cyrus, då pengaflödet till honom minskade.
Många affärer gick i stöpet i Dallas på grund av denna
ekonomiska kris, orsakad av bankirerna.
I
februari 1895 återvände D. L. Moody till Dallas för
att ha möten. Cyrus hade i en rad år varit inbjuden
som talare på Moodys sommarkonferens i East Northfield,
Massachusetts. Cyrus handläggare hade utvecklat ett
ökat samarbete med Moodys organisation, efter som Moody
då för tiden var en högt respekterad evangelist över
hela USA, hans verk i England inte att förglömma. Om
nu Scofield kunde vinna terräng i Moodys organisation,
skulle dispensationalismens läror kunna sprida sig snabbare
och längre in i de kristna församlingarna.
D.
L. Moody föddes och växte upp i Northfield, Massachusetts.
När han väl hade blivit en framgångsrik evangelist med
utgångspunkt i Chicago, grundade han inte mindre än
två skolor i Northfield. Northfield Seminary för flickor
öppnades 1879 och Mt. Hermon School för pojkar 1881.
Det fanns också en kyrka där, Trinitarian Congregational
Church. Denna kyrka kallade Cyrus att komma och bli
pastor där hösten 1895.
Cyrus
tog emot kallelsen, och kyrkan i Dallas lät honom få
ett sabbatsår, och hoppades att han skulle komma tillbaka
efter ett år. Han kom till Northfield tidigt år 1896,
och hans årsrapport till kyrkan i Dallas gjordes i Northfield
och sändes till Dallas.
Jag
nämner detta därför att det är betydelsefullt, för även
om Cyrus vistades i Northfield, upprätthöll han fortfarande
förbindelsen med Dallasförsamlingen för att kunna beskydda
sin inkomst där. Fjorton år senare i Dallas, efter att
ha börjat med bara 14 medlemmar, var medlemsantalet
nu uppe i 812 medlemmar, med 533 aktiva medlemmar. Cyrus
hade nu byggt upp ett gott rykte och mätte framgången
i medlemsantal. Hans handläggare var redo att föra sin
man upp till ännu högre nivåer (Detta kan liknas vid
penningtvätt: svarta pengar sändes iväg till Texas,
de tvättades och kom tillbaka igen som vita pengar,
utan kriminell bakgrund).
År
1889 hade Moody startat en tredje skola, Northfield
Bible Training School för män och kvinnor. År 1896-1898
undervisade Cyrus på fakulteten, och 1900-1902 var han
skolans rektor. Han var dessutom chef för Scofield Bible
Correspondence Courses. Scofield var aldrig verksam
på de två andra skolorna, men predikade vid tillfälle
för eleverna där.
År
1899, strax innan Moody dog, samlade man in pengar och
ett kapell byggdes nära Mount Hermons skola för pojkar
i Northfield. Det gjordes om till en kyrka som kallades
Union Church och Scofield ombads bli dess pastor. Men
han predikade bara en gång i månaden i denna kyrka.
Under
åren i Northfield var Cyrus ofta ute på resor och hans
arbete sköttes då av pastor McConaughy.
Den
22 december 1899, dog Moody efter en hjärtattack. På
hans begravning var Cyrus pastor, höll i gudstjänsten
och predikade begravningsbudskap. Eftersom en av världens
största själavinnare hade gått hem för att vara med
Herren, blev nu en “parasit” i Guds rike vald att föra
en man som älskade Herren av hela sitt hjärta till den
sista vilan. När Moody levde hade han inte urskiljning
nog att förstå att Cyrus drev sin egen agenda och en
doktrin som kan liknas vid "främmande eld"
och den hade nu gripit tag i Moodys egen organisation
som cancer i en människokropp.
"Men
Arons söner Nadab och Abihu togo var sitt fyrfat och
lade eld i dem och strödde rökelse därpå och buro
fram inför HERRENS ansikte främmande eld, annan eld
än den han hade givit dem befallning om. Då gick eld
ut från HERREN och förtärde dem, så att de föllo döda
ned inför HERRENS ansikte. Och Mose sade till Aron:
»Detta är vad HERREN har talat och sagt: På dem som
stå mig nära vill jag bevisa mig helig, och inför
allt folket bevisa mig härlig.» Och Aron teg stilla.
Och Mose kallade till sig Misael och Elsafan, Arons
farbroder Ussiels söner, och sade till dem: »Träden
fram och bären edra fränder bort ifrån helgedomen
och fören den utanför lägret.» Då trädde de fram och
buro bort dem i deras livklädnader, utanför lägret,
såsom Mose hade sagt. Och Mose sade till Aron och
till hans söner Eleasar och Itamar: »I skolen icke
hava edert hår oordnat, ej heller riva sönder edra
kläder, på det att I icke mån dö och draga förtörnelse
över hela menigheten. Men edra bröder, hela Israels
hus, må gråta över denna brand som HERREN har upptänt."
3
Mos. 10:1-6.
SCOFIELD
FLYTTAR TILL NEW YORK
Cyrus
handläggare var nu redo att låta sin kandidat gå vidare;
så han kunde fullfölja det uppdrag de hade för hans
del. Sommaren 1900 var Cyrus i New York, där han träffade
Arno Clemens Gaebelein (1861-1945).
Här
följer en kort redogörelse för Gaebelein (höger): Han
föddes i Thuringen, Tyskland, och immigrerade till USA
1879 för att slippa militärtjänst i den tyska armén.
Han var en lysande student och fullgjorde sin utbildning
i USA. Han lärde sig grekiska, hebreiska, arabiska,
syriska och farsi (persiska). Gaebelein blev frälst
när han var 12 år och gjorde ett avtal med Kristus som
vuxen i USA. Han gifte sig och var på väg att bli missionär
på Java, men hans fru var sjuk, så han stannade kvar
i USA.
Han
blev ordinerad i ett metodistiskt-evangeliskt samfund
år 1886, och tjänade som pastor i Baltimore, Hoboken,
New Jersey och New York City. Efter att han börjat sätta
sin tro till den dispensationalistiska doktrinen, grundade
han "Hoppet för Israel-rörelsen" och gav ut
en tidskrift på hebreiska, "Tigweth Israel"
(Hoppet för Israel), 1893. Detta månadsmagasin cirkulerade
bland judar i USA, Ryssland och andra östeuropeiska
länder.
James
Brookes inbjöd honom som talare på Niagarakonferenserna.
Gaebelein var en ivrig kristen sionist, trots det faktum
att de flesta amerikanska judar och deras rabbiner på
den tiden inte var intresserade av en judisk hemstat
i Palestina, och de motsatte sig starkt att judar skulle
flytta till Palestina. Men han var knuten till den judiska
sionismens företrädare i New York.
När
James Brookes dog 1897 och Moody 1899, försökte Scofield
och Gaebelein ta över ledarskapet i den dispensionalistiska
och profetiska rörelsen. Scofield och Gaebelein diskuterade
hur de skulle kunna avbryta Niagarakonferenserna, och
planer gjordes upp för ett nytt konferenscenter vid
Sea Cliff på norra stranden av Long Island, New York.
En förmögen amerikan med namnet John T. Pirie från familjen
Chicagos Varuhus hade en egendom vid Sea Cliff, och
han hade öppnat denna som ett konferenscenter som skulle
ersätta Niagarakonferenserna.
ETT
LIV DELAT PÅ TVÅ
Kärnan
i Cyrus undervisning var att uppryckandet var omedelbart
förestående; det sades till folket att de inte skulle
förbereda sig för en framtid här på jorden, gör bara
vad som är nödvändigt, lägg dig inte i politik, utbildningsfrågor
och frågor för kommunen, lämna över det till ofrälsta
människor, sitt bara och vänta på att Jesus kommer tillbaka.
Han fortsatte hävda att Kyrkan hade misslyckats; inget
kunde återställas, gå därför ut "ifrån lägret"
och vänta på Jesus. Men alla skulle arbeta så hårt de
kunde för att hjälpa judarna att skaffa sig kontroll
över Palestina, bilda en judisk stat och återuppbygga
templet. Han lärde att judar har ett särskilt
eget förbund; de behöver inte komma till Gud genom Kristus.
Rättrogna
amerikanska män och kvinnor som tagit med sig sin kristna
tro ut i arbetslivet, in i utbildningssystemet, i politiken
och marknaden, övergav sin roll att vara ett salt och
ett ljus i sina samhällen, och Amerika togs över av
de ogudaktiga. Det var på detta sätt som sekulariseringen
av Amerika blev till. Men Scofield levde privat ett
annorlunda liv än det han förordade offentligt. Den
21 oktober 1901 köpte han 8.25 acres land utan någon
fastighet i byn Ashuelot i New Hampshire. Cyrus förklarade
för sina vänner att han ville köpa en rad hus, inte
bara i USA, utan också utomlands, som han kunde använda
sig av i sitt författarskap och på sina resor. Området
i New Hampshire fick namnet “Crestwood.” Det angavs
vara Scofields sommarbostad. Men så sent som 1907 bodde
de fortfarande i tält på området.
Den
24 mars 1902 gav folk i Dallas en egendom till Cyrus
och Hettie för den symboliska summan 1 dollar.
LOTUS
CLUB
Detta
är ett kapitel i Cyrus liv som Scofields försvarare
inte vill tala om. Denna klubb var lierad med Illuminati
och del av ett ockult nätverk, inte bara i USA, men
också i England. Precis som i frimurarloger kunde
man inte ansöka om medlemskap; istället måste någon
som redan var med i klubben erbjuda det till den som
stod utanför och ville bli medlem. Vi har här en predikant
som antas vara en försvarare av fundamental kristendom,
som går med i ett hemligt sällskap. Detta medlemskap
var inte någonting som Cyrus talade om när han predikade
på profetiska konferenser.
Den
person som sponsrade Scofields medlemskap var en amerikansk
jude med namnet Samuel Untermeyer. Förmodligen
är det få av läsarna som känner till denna person, så
jag skall beskriva honom helt kort:
Samuel
Untermeyer (höger) föddes i Lynchburg, Virginia år 1858
och växte upp i Virginia och flyttade senare till New
York. År 1879 öppnade han en juristfirma och blev sedan
en framgångsrik brottmålsadvokat. Eftersom han var jude,
blev han också en entusiastisk understödjare av sioniströrelsen.
Under sin livstid innehade han en rad positioner; han
var ordförande för American Jewish Committee (Se The
Dove 2002, s. 30-33), president i American Patriots,
och ordförande i Non-sectarian Anti-Nazi League.
Han
hade nära kontakt med en rad mäktiga judar som under
sina liv utformade politiken i USA, som Jacob Schiff
(höger), en välkänd och mäktig judisk bankir
som under hela sin livstid dominerade Förenta Staternas
ekonomi, född 1847 och död 1920, se The
Dove 2002, s. 24-26., Bernard Baruch (vänster),
en amerikansk-judisk bankir och finansman (1870-1965),
Samuel Gompers (1850-1924), brittiskfödd jude
(höger), som bosatte sig i USA och senare blev president
för American Federation of Labor. Fiorello LaGuardia
(1882-1947, vänster), en amerikansk jude med italienskt
ursprung, som senare tjänade som kongressman för New
York från 1916-1932 och sedermera valdes till borgmästare
i samma stad 1933. Dessa amerikanska judar kontrollerade
staden New York under den perioden, och upphöjde eller
avsatte politiska ledare i Washington. All bankverksamhet,
handel, facklig verksamhet och organiserad brottslighet
stod under deras kontroll.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Jacob
Schiff |
Bernard
Baruch |
Samuel
Gompers |
Fiorello
LaGuardia |
|
|
|
|
Det
var dessa män Scofield blev introducerad för under sina
senare år och det var dessa judiska män som finansierade
en "kristen" fundamentalistisk predikant,
därför att han var deras springpojke som ledde de kristna
i Amerika och England in på den destruktiva väg som
heter kristen sionism och att man skulle överge världen
eftersom uppryckandet var omedelbart förestående.
Dessa
män visste att staten Israels existens inte skulle komma
till under deras livstid, men deras barnbarn skulle
få uppleva detta och styra världen och få de kristna
att dansa runt GULDKALVEN, den politiska staten
Israel.
När
vi nu har kommit fram till detta, vill läsaren kanske
veta varför sekulära judar skulle sponsra en kristen
predikant? Svaret är enkelt: för att kunna upprätta
den politiska staten Israel och ta kontroll över världen
i framtiden, var de tvungna att ge något för att få
något tillbaka. Att några miljoner tar emot Kristus
var priset de var beredda att betala, för att de i det
långa loppet skulle få sina mål uppfyllda. Ett passande
ord är "hästhandel."
VISSTE
CYRUS SCOFIELD OM ATT JUDARNA ANVÄNDE HONOM?
Min
slutsats efter att ha studerat Scofields liv är att
han själv använde folk för att skaffa personlig makt
och välstånd. Scofield var ingen dumbom; han överlevde
inbördeskriget, var jurist och var kriminell innan han
blev "religiös." Han försökte inte evangelisera
hos Untermeyer och de andra judarna i New York, men
han tog gärna emot deras pengar. Han förstod att judar
gillade det han skrev och förkunnade, och som ett resultat
av det, blev han en förrädare mot kristen tro.
Jag tror inte att Cyrus någonsin var frälst, men han
använde kristendomen som brödföda, och för att vinna
berömmelse och makt över folk och händelser.
Detta
slags beteende finns kvar än idag. Amerikas kära predikanter,
som Oral Roberts, Jim Bakker, Jimmy Swaggart, Pat Robertson,
Paul Crouch, John Hagee, Jerry Falwell, Morris Cerullo,
Benny Hinn osv., har i åratal tagit emot pengar från
amerikanska judar, och som gentjänst använt sina efterföljare
för att pressa kongressen och presidenten i USA för
att regeringen skulle stödja Israel när det har varit
krig i Mellanöstern och för att ge Israel mera militärt
stöd.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Pat
Robertson |
John
Hagee |
Jerry
Falwell |
Benny
Hinn |
|
|
|
|
Är
dessa predikanter medvetna om att de är använda? Ja,
det är de, men eftersom de alla har blivit vana vid
en utsvävande livsstil, är inkomsten så god att de inte
kan motstå den. Samma demoniska andar som ledde Lacunza,
Edward Irvin, John Darby och Cyrus Scofield, kontrollerar
idag de mest välkända predikanterna, evangelisterna
och lärarna. Följ blott penningspåret och det leder
dig till en enda källa – förmögna judiska sponsorer.
CYRUS
BETALNING TILL HANDLÄGGARNA – SCOFIELDBIBELN
År
1902 hade Scofield och Gaebelein diskussioner under
Sea Cliff-konferensen om att ge ut en referensbibel.
Projektet stöddes inte av kristenheten i stort, men
finansierades genom handläggarna, av vilka de flesta
inte var kristna. Vid den tiden hade församlingen
i First Congregational Church i Dallas splittrats, de
som var kvar kallade Cyrus återigen för att han skulle
komma tillbaka och samla medlemmarna. I februari 1903,
återvände Cyrus till East Northfield, ordnade alla sina
affärer och flyttade sedan till Dallas. Men han blev
inte kvar där, trots kyrkans stora behov av en fulltidspastor.
Under sommaren 1903 reste han mycket, även om han var
sjuk tidvis. I augusti var han i Chicago, Illinois,
och i september var han i Brantford, Ontario, Kanada.
Tidigt
år 1904, talade Cyrus på United Confederate Veterans
konvention i Dallas. Det är märkligt att talet innehöll
tankar från Södern, om att den vita rasen var överlägsen
den svarta. Det var inte första gången Cyrus höll tal
då han försökte behaga de som bodde i norra USA, likväl
som i Södern. Förre presidenten Bill Clinton blev berömd
för denna typ av tal; som skrevs för att förnöja publiken,
för att få så stora pengar som möjligt, det som kallas
att "skaffa fonder" i politiska kretsar. Senare,
år 1904, planerade man en resa till England för Cyrus
och Hettie. Det var inte första resan dit för dem; de
hade även gjort hemliga resor som inte avslöjades för
samfundet. Att resa till sjöss var dyrt på den tiden,
som det är nu, och Cyrus kan inte ha betalat dem på
sin lön.
HORT
OCH WESTCOTT
Det
var under denna Englandsvistelse den nya referensbibeln
av Cyrus skulle tryckas av Oxford University Press.
En ny teologi hade prövats under de senaste 40 åren
i England, under ledning av två framstående teologer,
Brooke Foss Westcott (1825-1901, höger) och
Fenton John Anthony Hort (1828-1892, höger).
Hort undervisade på University of Cambridge och
Westcott var också knuten till Cambridge. Mycket har
skrivits om dessa två män, och jag skall behandla dem
i korthet i detta nyhetsbrev. Westcott blev biskop i
den Anglikanska Kyrkan och Hort var professor i teologi.
Westcott
bildade en hemlig klubb medan han studerade vid Cambridge
som han kallade "Hermes." Den var känd för
sina agressivt homosexuella aktiviteter bland medlemmarna.
År 1851 hade Hort och Westcott startat Ghost Society
(spöksällskapet) som först angavs syssla med andliga
ting, men sällskapet blev så småningom mera ett tillhåll
för seanser. I deras skrifter ansåg männen sig inte
tro att Jesu blod sonade från synd. De trodde inte på
en personlig frälsningserfarenhet och blev därför aldrig
födda på nytt. En icke-troende har inte samma andliga
insikt som en kristen, och därför blir den andliga undervisning
som ofrälsta bedriver värdelös. Så här skrev aposteln
Paulus:
"Vi
tala – såsom det heter i skriften – 'vad intet öga
har sett och intet öra har hört, och vad ingen människas
hjärta har kunnat tänka, vad Gud har berett åt dem
som älska honom.' Ty för oss har Gud uppenbarat det
genom sin Ande. Anden utrannsakar ju allt, ja ock
Guds djuphet. Ty vilken människa vet vad som är i
en människa, utom den människans egen ande? Likaså
känner ingen vad som är i Gud, utom Guds Ande. Men
vi hava icke fått världens ande, utan den Ande som
är av Gud, för att vi skola veta vad som har blivit
oss skänkt av Gud. Om detta tala vi ock, icke med
sådana ord som mänsklig visdom lär oss, utan med sådana
ord som Anden lär oss; vi hava ju att tyda andliga
ting för andliga människor. Men en 'själisk' människa
tager icke emot vad som hör Guds Ande till. Det är
henne en dårskap, och hon kan icke förstå det, ty
det måste utgrundas på ett andligt sätt."
1 Kor. 2:9-14
Dessa
två män var inte bara sysselsatta med att förnya från
den ursprungliga grekiska texten i Bibeln, de lade också
grunden till alla "bastardöversättningar"
till engelska av Bibeln som NIV etc. Kommunismen hade
släppts fri mot mänskligheten under deras livstid, och
dessa två kyrkans män såg kommunismen som en välgörare
för människan och väl värd att utveckla.1
Orsaken
till att kommunisterna kunde ta över i Ryssland, Östeuropa
och Kina, Vietnam, Kambodja, Laos och Kuba, var att
artonhundratalets intellektuella godkände det och höll
rörelsen under armarna. Både Westcott och Hort dog långt
innan bolsjevikerna tog över i Ryssland 1917, och de
kände då inte till de fruktansvärda mord på närmare
100 miljoner människor som kommunismen skulle göra sig
skyldig till.
När
jag slog upp namnen på dessa två engelska teologer,
kunde jag knappt tro det som var skrivet om dem; det
fanns inget annat än idel lovord för dessa två som hade
sysslat med homosexualitet, ockultism och främjande
av kommunismen. De behandlas i nuet som framstående
bibelforskare. Därför kommer man fortsätta ljuga för
bibelstuderande på bibelskolor och seminarier om de
falska doktrinerna och överföra lögnerna till nästa
generation.2
I
1909 års utgåva av Scofield-Bibeln, på andra sidan av
förordet, tillkännagav Cyrus det inflytande som Hort
and Westcott haft när man förberedde denna referensbibel.
CYRUS
ARBETAR PÅ MANUSKRIPTET
År
1906 lejde Cyrus och Hettie en kvinna som reste med
och hjälpte dem att färdigställa manuskriptet. Hon hette
fröken Ella Pohle. Under tiden höjde kyrkan i Dallas
Scofields lön till 3 000 dollar om året, men denna summa
var långt under vad det kostade att driva företaget
Scofield vid denna tid. Cyrus tyckte, att om han skulle
lyckas få referensbibeln färdig, så kunde han inte längre
vara pastor i Dallas. I maj 1906, ansåg Cyrus att verket
hade framskridit så långt att han kunde börja resa igen,
och gruppen for till New York.
Cyrus
tog in på Lotus Club, men de två kvinnorna uppehöll
sig på okänd ort. En del av deras bagage innehöll anteckningsböckerna
och manuskriptet med noterna av Scofield jämsides. Medan
verket ökade i omfattning användes mer och mer lådor
som innehöll anteckningsböcker. En månad senare reste
gruppen till Crestwood Camp, där de bodde i tält. Då
var Cyrus 63 år gammal. I september skrev Cyrus till
kyrkan och sade till dem att han behövde resa till London
och forska. De tog med sig anteckningsböckerna, men
lämnade kvar fröken Pohle.
Av
någon anledning är det svårt att ta reda på exakt vilken
reseagenda Cyrus och Hettie hade, det är möjligt att
Cyrus försökte undvika att folk fick veta precis var
han varit och vilka han hade träffat. Det gjordes sken
av att Scofields besökte en rad platser i England
och skulle tala för engelskspråkiga lyssnare i Rom,
Paris och Berlin. Slutligen hamnade de i Montreux, Schweiz.
Våren 1907 var Scofields tillbaka i New York, de förenades
med Miss Pohle och for sedan uppför kusten till sin
egendom, Crestwood Camp.
Internationella
resor inte är billiga, och det var de inte heller på
den tiden Scofields reste omkring. Någon betalade operationen.
En söndagsmorgon i maj arbetade Scofields och fröken
Pohle på manuskriptet i arbetstältet, en brand bröt
ut och förstörde det stora tält de bodde i och deras
personliga tillhörigheter. Var Scofield bara kyrkobesökare
när han var ute och predikade? En månad senare beslöt
han sig för att de skulle lämna tältlägret i Crestwood
och flytta till platsen där konferenserna hölls
det året, vid Lake Ontariosjön i Michigan.
KONTRAKTET
SKRIVS
På
vägen till Lake Orion, den 5 juni 1907, stannade Scofields
till i New York, då Cyrus undertecknade ett kontrakt
med Oxford Press, där förlaget fick de exklusiva rättigheterna
till den nya referensbibeln. Förlaget skulle i sin tur
stå för alla kostnader vid tryckningen och distributionen
av den. På det sättet behövde han inte skaffa några
pengar. Han fick en dollar för varje inbunden bibel
och1/6 för skinnband i ersättning som upphovsman. När
hans royalties hade nått 25 000 dollar skulle han få
1/3 för varje inbunden bibel och 2 dollar för varje
skinnband. Familjen Scofield började bli ganska förmögna
med tiden, eftersom referensbiblarna såldes i många
år. Förlaget Oxford Press bedrev försäljning i både
England och USA.
Det
finns en del frågetecken att räta ut. Oxfords universitet
och Oxford Press var extremt liberala och folk i Oxford
föraktade fundamentala kristna. Fabiansk socialism var
mycket populär, bland både fakultetsmedlemmar och studenter,
så varför skulle en institution så fientligt inställd
mot fundamental kristendom publicera fundamentalisternas
'flaggskepp'?
Här
är svaret: Fram till 1970 fanns många stora kristna
förlagshus i USA , med hängiven kristen personal. Idag
finns det inte kvar några större sådana förlag, som
ägs och drivs av kristna. Dessa förlag har köpts upp
av judiska investerare och är nu bara avdelningar
av sekulära förlagshus, som publicerar allting från
ockulta böcker till smutsig pornografi. Och ingen kristen
bok blir publicerad av dem förrän den godkänts av amerikanska
eller internationella judar. På så sätt kan sionistjudarna
kontrollera vad kristna får eller inte får läsa, inklusive
produktionen av musik och film.
År
1907 var det dags att "betala" för den Internationella
Sioniströrelsen, när de efter ca 120 år slutligen fick
ett dokument producerat som för alltid skulle förändra
kristna kyrkors teologi runt världen, och med tiden
skulle förvandla de flesta troende till kristna sionister.
Även om de fick "ärligt betala" för att främja
fundamentalismens sak, var det värt mycket för dem,
eftersom fundamentalisterna nu kunde ledas som tjurar
med ring i näsan, i den riktning deras judiska herrar
ville att de gick. Fyrtioett år senare kom den politiska
staten Israel till, utan Scofieldbibeln skulle det aldrig
ha inträffat.
EN
SLUTLIG FÖRBEREDELSE AV MANUSKRIPTET
I
oktober 1907 flyttade Scofields tillbaka till Dallas,
men stannade inte så länge där. De flyttade snart till
New York, där de hyrde en lägenhet, medan Cyrus for
fram och tillbaka till Oxforduniversitetets förlagskontor.
Cyrus arbetade ihop med korrekturläsarna, för att vara
säker på att det inte skulle finnas några misstag i
Bibeln när den trycktes.
För
att man skulle tro att referensbibeln hade kontrollerats
av forskare, höll Cyrus några konferenser med den tidens
högsta prelater, professor W. G. Moorehead från Förenade
Presbyterianska Teologiska Seminariet i Xenia, Ohio;
professor Charles R. Erdman från Princetons Teologiska
Seminarium, och den välkände kommentatorn Dr. W. J.
Erdman. Jag slogs av häpnad när jag såg att de kristna
fundamentalisternas ledare accepterade detta, eftersom
båda professorerna kom från liberala seminarier. Listade
var även vissa redaktörer, men det är oklart hur mycket
de egentligen hade att göra med produktionen av Scofields
referensbibel.
En
sak är säker, Scofield kopierade en stor del material
från John Darbys skrifter men då denne varit död sedan
1882, fanns det ingen som protesterade.
Den
15 januari 1909 trycktes originalversionen av Scofields
referensbibel och den kunde nu distribueras. Den kristna
kyrkans likkista var klar, och varje referensbibel blev
en spik i den kistan. Scofields budskap var att kyrkan
misslyckats, man skulle inte anstränga sig för att skapa
ett bättre samhälle, världen skulle lämnas åt Djävulen
och ofrälsta medan de heliga väntade Jesu återkomst,
som enligt Scofield och hans "medbrottslingar"
kunde
inträffa när som helst. Inget av detta står att finna
i den sanna Bibeln.
Det
är något konstigt med Scofields referensbibel. En vanlig
referensbibel behandlar alla Bibelns böcker. I Scofields
bibel finns det 1 353 sidor, och på 781 av dessa sidor
finns det varken referenser eller kommentarer. Cyrus
referensbibel är tänkt att åstadkomma fyra saker – att
indoktrinera människor i: den felande kyrkan, Jesu omedelbara
ankomst, att inte ta del av livet i världen, och
ett starkt stöd för att judarna skall få skapa en politisk
stat i Palestina.
Jag
blev dispensationalist av misstag. Eftersom min första
och andra pastor förkunnade detta, trodde jag på det
och gjorde aldrig en egen utredning. När Hal Lindseys
bok The Late Great Planet Earth kom ut 1970-71
(Vart är mänskligheten på väg, Örebro, 1973), var
jag som en "mogen banan" för den, och började
hålla starka predikningar i samma stil. Jag hade aldrig
läst Scofields Bibel, bara hört talas om den, och brydde
mig inte om den. Jag slutade inte upp och började tänka
förrän jag förhördes om min tro. Först blev jag arg,
hur kunde någon ifrågasätta att staten Israel var ett
tidens tecken och att kyrkan hade misslyckats etc. Men
ju mer jag studerade och bad i frågan, desto mer förstod
jag att jag hade kommit vilse och begått ett misstag.
Jag
tror att de flesta kristna är som jag, att de aldrig
har tagit sig tid och ansträngt sig för att ta reda
på vad det är man egentligen tror på, varför
man tror på detta, och om det är sanningar som kommer
från Bibeln.
SCOFIELDS
LIV EFTER PUBLICERINGEN
Så
fort hans biblar börjat tryckas var Cyrus tillbaka i
Dallas och ledde förhandlingarna på ett affärsmöte;
han gav kyrkan rapporten för 1908. Kyrkans ledare hade
fattat beslutet att gå ut ur samfundet Kongregationalisterna,
då de tyckte att det blivit för liberalt. Cyrus gav
dem sitt godkännande, och kyrkan blev fristående.
Den
3 november 1909, kom Cyrus till Dallas för ännu ett
affärssammanträde med kyrkan och Cyrus lämnade då in
sin avskedsansökan. Han angav för dem att skälet till
detta var att han var inbjuden att bli redaktör i en
ny utgåva av King James Bibeln, som skulle ges ut 1911
till minne av KJV Authorized Version från 1611. Kyrkan
i Dallas gjorde Cyrus till pastor emeritus med en lön
på 600 dollar om året. Cyrus följde kyrkans steg år
1910 och sade upp sitt medlemskap i Kongregationalisterna
och försökte bli medlem i samfundet Southern Presbyterian
Church.
År
1910 kom det också ut en bok av A.C. Gaebelein med titeln
Addresses on Prophecy, som var en samling av
profetiska budskap av Scofield som kommit till under
dennes år som kolportör.
Cyrus
ombads även skriva en sektion för projektet The
Fundamentals, vilket var avsett att vara ett
svar till den liberala rörelsen i kristendomen. Redaktör
för detta omfattande projekt var prästen Amzi C. Dixon,
D.D (höger). Projektet stöddes ekonomiskt av Lyman Stewart
(höger), Union Oil Company's grundare, senare känt som
Union 76. Cyrus skrev en uppsats med namnet “The Grace
of God,” som var ett stycke dispensionalism.
Scofields
befann sig en del av sommaren 1910 på Crestwood Camp,
och vid det laget hade det byggts ett hus på området.
1912 gjorde Scofields åter
en resa till England och råkade vara i Belfast söndagen
efter att Titanic hade sjunkit. Belfast var hemmahamnen
med varvet där Titanic hade byggts och en del av personalen
från varvet hade varit med ombord när båten sjönk. I
Scofields rapport till efterföljare i USA berättade
han, att han hade blivit tillfrågad om han kunde hålla
en särskild gudstjänst för att trösta hela staden på
en gång. Sanningen är att han talade på ett litet möte
i staden och att det inte fanns några präster där som
tröstade befolkningen. När Scofields kom tillbaka från
England flyttade de till en litet finare del av New
York som hette Douglaston. Den 19 augusti 1913 firade
Cyrus sin 70-årsdag.
År
1914 inbjöds Scofield till en stor profetisk konferens
på Moodys bibelinstitut i Chicago. I oktober 1914, öppnade
Philadelphia School of the Bible sina dörrar och Cyrus
inledde seminariet med ett budskap. Cyrus tågpendlade
till denna skola och var dess chef fram till 1918, när
hans hälsa tvingade honom att sluta.
År
1915 bildade Cyrus och ett antal personer från Douglaston
den Samhälleliga Kyrkan. I november åtog sig Cyrus att
predika där varje söndag.
År
1916 kom hans dotter från det första äktenskapet, Marie
Helene och besökte sin far, men inget tillgängligt
finns skrivet om det som hände under detta besök.
Åren
1916-17 arbetade Oxford Press på en revidering av Scofields
referensbibel och det är inte klart vem det var som
reviderade den. En tydlig förändring var att man hade
satt in dateringar, vilka Cyrus hämtat från Biskop Ussher,
som publicerat dem någon gång mellan 1650-54.
Med
hälsan på fallrepet, började Cyrus fara till Crescent
City i Florida på vintern. I mars 1918 höll Central
American Mission, den exekutiva kommitté som Cyrus hade
grundat sina möten i Crescent City, det sista mötet
Cyrus deltog i hos med denna mission.
Åren
1917-1921 fick Cyrus in 76 347 dollar i royalties. Det
blir ca 760 000 dollar i dagens penningvärde.
År
1919 besökte Charles G. Trumbull Cyrus i Florida. De
två var vänner, och Trumbull kom dit för att samla uppgifter
till en biografi om Cyrus liv. Uppgifterna användes
till att skriva en serie artiklar i The Sunday School
Times, maj-september 1919. År 1920 tog Oxford University
Press hand om de artiklarna, gav ut dem i bokform och
kallade dem The Life Story of C.I. Scofield.
Före Canfields biografi
The Incredible Scofield and His Book, fanns
det inga andra biografier i bokform om Scofield, förutom
dessa.
Den
24 juli 1921 dog Cyrus Scofield. Det kommer att bli
känt inför Kristi domarsäte, om han gick till himlen
eller till helvetet.
CYRUS
SCOFIELDS TESTAMENTE
Cyrus
lät upprätta sitt testamente i maj 1921 ca två månader
före sin död. Det handlades i domstol den 2 augusti
1921. Egendomar och hus hade då redan överförts på Hettie
och hennes son Noel, före Scofields död. Allt det övriga
fick de också ta hand om.
Cyrus
två döttrar från det första äktenskapet fick ingenting,
och inte några medel gick till kristen verksamhet. Det
fanns fyra kontrakt i testamentet, som rörde fyra publikationer
av Scofield, inklusive referensbibeln. Försäljningen
av dessa fyra publikationer ökade efter Cyrus död och
gjorde familjen ännu rikare.
Hettie
Scofield dog två år senare, den 23 november 1923. Noel
gifte sig och slog sig ner i New York. Han dog i december
1962.
Cyrus
upphöjdes som en kämpe för Kristus, men hans son, fru
och barnbarn blev inte aktiva kristna, och man vet inte
om de blev födda på nytt eller inte. Pengarna som kom
in från försäljningen till kristna behölls och bevakades
av familjen Scofield, och inte en penny kom missionen
eller andra kristna verksamheter till del.
Cyrus
var sig lik, även i döden lurade han sina döttrar på
stöd från sin fader. Så som han övergav dem när de växte
upp, så övergav han dem vid sin död och gav dem inte
något av sin egendom.
SLUTSATSER
Den
nuvarande åkomma som kristna kyrkor i USA och på andra
ställen lider av måste man lasta ledarna i de fundamentala
och evangeliska kyrkorna för, i varje fall från 1880.
För det första, ledarna lät doktrinen som John
Darby lärde ut slå rot i Amerika. För det andra, ledarna
bland pastorer, professorerna på teologiska skolor och
politiska ledare som hörde till kristna samfund avslöjade
inte Cyrus Scofield som den lögnare han var, istället
gjorde man en gemensam ansträngning för att skydda honom,
och undertryckte sanningen. Detta misstag gjordes inte
bara av de som levde då, det har sett likadant ut under
de senaste 100 åren.
En
del hånar folket i mormonkyrkan för att de inte har
avslöjat grundaren Joseph Smith, för att de har valt
att spinna en myt omkring honom som nu har berättats
i mer än hundra år. Mormonerna har berättats en “saga”
om "den store gudsmannen," som i verkligheten
var en brottsling, lögnare och inblandad i svår ockultism.
Vi kristna borde inte vara stolta, när skurken Scofield
har gjorts om till en hängiven kristen, bibelforskare
och en stor man i Guds rike.
Personligen
känner jag mig lurad av pastorer i de församlingar jag
tillhört, jag känner mig lurad och sviken av ledarna
på den bibelskola där jag fick min utbildning, som inte
kunde lära mig sanningen. På samma gång känns det fruktansvärt
att jag har svikit människor i min pastorstjänst, då
jag i många år trodde på och främjade dispensionalismen.
Jag får erkänna; Jag tog mig inte tid att undersöka
varför jag trodde som jag gjorde.
Jag
måste berömma First Congregational Church i Dallas,
numera känd som “Scofield Memorial Church.” I kyrkans
historieberättelse på dess hemsida, skriver de följande
om Cyrus Scofield:
“Cyrus
Ingersoll Scofield kom till kyrkan på prov, ty han
hade ingen erfarenhet och ingen formell utbildning
i teologi. Han var inte ordinerad, men han studerade
Bibeln flitigt, och slukade allt som hans pastor James
Brookes lärde honom. Han var jurist och en lysande
tänkare, men han var ny som kristen. Hela hans erfarenhet
i tjänsten bestod av ett jobb som frivilligarbetare
på YMCA, och hans liv före omvändelsen var ganska
skandalöst.”
Åtminstone
talar de sanning om hans liv före omvändelsen, men de
yppar inte något om hans lögner och bedrägerier under
tiden som han var pastor. Varje kristen är skyldig att
syna de lärosatser som vi fått, undersöka de människor
som skrev dem och kontrollera vilka de var egentligen.
Så här sade Jesus:
"Tagen
eder till vara för falska profeter, som komma till
eder i fårakläder, men invärtes äro glupande ulvar.
Av deras frukt skolen I känna dem. Icke hämtar man
väl vindruvor från törnen, eller fikon från tistlar?
Så bär vart och ett gott träd god frukt, men ett dåligt
träd bär ond frukt. Ett gott träd kan icke bära ond
frukt, ej heller kan ett dåligt träd bära god frukt.
Vart träd som icke bär god frukt bliver avhugget och
kastat i elden. Alltså skolen I känna dem av deras
frukt." Matt.
7:15-20
Det
är vår plikt att se till att våra barn och barnbarn
får veta sanningen, annars går de förlorade!
Medan
jag höll på med detta nyhetsbrev förstod jag att många
människor aldrig kommer att ha tillgång till de källor
jag har, så jag har försökt skriva på ett sådant sätt
att jag ger läsaren en grundlig genomgång av dispensionalismens
bedrägeri. Det har tagit mig två månader att förbereda
detta manuskript och nu lämnar jag över det till kristna
i världen att läsa det och undersöka själva.
MINA
KÄLLOR I DETTA NYHETSBREV
I
mitt sökande efter sanning använde jag Joseph M. Canfield’s
biografi,
The Incredible Scofield and His Book, som en
vägledare i tidsbestämningar och för grundforskning.
För att vara säker på att jag inte tog fel, dubbelkontrollerade
jag alla data, samt namn och datum, från andra källor.
När jag gjort det, fann jag en del diskrepanser i Canfield’s
bok, det mest tydliga felet var att han angav Hort and
Westcott som Oxfordforskare, när de i själva verket
var aktiva på Cambridgeuniversitetet.
Mycken
information finns på Internet, där olika källor ger
bitar och fragment. Jag har också använt Encyclopedia
Britannicas DVD-utgåva 2007. I vårt magasin,
The Dove, har jag skrivit historiska artiklar
i olika utgåvor och jag refererar till dem i fotnoter
när jag har använt information därifrån.
Jag
har använt nedanstående böcker och jag rekommenderar
att varje läsare skaffar ett exemplar själv som kan
vara bra att bevara till barn och barnbarn.
Om
jag kan bevara någon från att gå med i en sekt, eller
hjälpa någon i framtiden från att inte ta på sig
Vilddjurets märke, är det värt att kämpa. Mitt kall
är inte att tjäna pengar, utan att tjäna och vara trogen
min Mästare, Jesus Kristus, Guds Son!
Fortsättning
följer…
FORTSÄTTNING
FÖLJER: Senaste
Nyheter
Sida 1 | 2 | 3
BIBLIOGRAFI
Canfield, Joseph M.,
THE INCREDIBLE SCOFIELD AND HIS BOOK, Ross
House Books, Vallecito, California, 1988.
Douglas, J.D., WHO’S WHO IN CHRISTIAN HISTORY,
Tyndale House Publishers,Inc, Wheaton, Illinois 1992.
Gipp, Samuel C., Th.D.,
GIPP’S UNDERSTANDABLE HISTORY OF THE BIBLE,
DayStar Publishing, P.O.Box 464, Miamitown, Ohio 45041,
1987.
Sizer, Stephen, CHRISTIAN ZIONISM: ROAD MAP TO ARMAGEDDON?,
InterVarsity Press, 38 De Montfort Street, Leicester,
England, 2004
1. För en bakgrundsstudie om utvecklingen
av kommunismen och sionismen, med Moses Hess som början,
se
The Dove 2002, sid. 5-9.
2. För ett djupstudium av Hort och Westcott,
se Samuel C. Gipp, Th.D.,
GIPP’S UNDERSTANDABLE HISTORY OF THE BIBLE, DayStar
Publishing, 1987.
Gå
tillbaka till Svenska
sidan
Alla
bibelhänvisningar är från 1917 års översättning av Den
Heliga Skrift.
Copyright © 2007 - European American Evangelistic Crusades
(EAEC), Inc.
P.O. Box 166, Sheridan, California 95681 USA
Denna
datafil/publikation tillhör i sin helhet European American
Evangelistic Crusades (EAEC), Inc. Denna datafil/publikation
får ej publiceras utan tillstånd från EAEC i någon form,
ej heller användas för försäljning av produkter av något
slag; detta omfattar hela denna, med undantag för mindre
korta citat.
Reproducering
är tillåten men endast i sin helhet för cirkulation
som så kallat "allmängods". Tillåtet är eget
bruk och att vidarebefordra den i sin helhet till släkt
och vänner. Det är även tillåtet att i sin helhet lägga
ut denna datafil/publikation på en webbplats, websida
eller ftp-sida, om innehållet inte ändras eller redigeras
om. All återgivning av denna datafil/publikation MÅSTE
innehålla följande upphovsmannarättsliga uppgifter:
Copyright
© 2007 - European American Evangelistic Crusades, Inc.
P.O. Box 166, Sheridan, California 95681 USA
|